Satakunta suomalaista muodostaa Cannes Lionsin 15 000 kävijän joukossa pienen vähemmistön. Siihen nähden sometoimisto Kurio n yhteistyö Cannes Lions -organisaation kanssa on poikkeuksellista.

Kurio tekee Cannes Lionsin kanssa yhteistyötä kuudetta vuotta. Se on tähän mennessä julkaissut viisi someraporttia, trenditutkimuksen ja analysoinut yli 3000 voittanutta sosiaalisen median kampanjaa. Raporttien perusteella sosiaalisen median merkitys voittajakampajoissa on kasvanut vuosi vuodelta. Nykyisin valtaosa menestyvistä kampanjoista hyödyntää sosiaalista mediaa tavalla tai toisella.

"Yritykset ovat alkaneet ymmärtää, millainen teho on sosiaalisella medialla, miten kampanjat lähtevät leviämään, miten sosiaalisen median dynamiikka toimii ja miten luodaan puheenaiheita", Kurion partneri Elli Tuominen sanoo.

Tämän ymmärtäneitä yrityksiä ovat Tuomisen ja Oppaan mukaan esimerkiksi Neste ja Elisa. Heidän mukaansa molemmat yritykset uskovat markkinointiin ja ovat rohkeita. Nesteen kampanja nousi myös shortlistalle Cannesissa.

Tää vuonna Kurio loi Cannes Lionsille myös chatbotin, joka toimii Facebook Messengerissä ja auttaa festivaalikävijöitä. Kurio AI suunnittelee uudenlaisia markkinoinnin ja viestinnän ratkaisuja tekoälyä hyödyntämällä. Kurion toimitusjohtajan Tommin Oppaan mukaan Cannes Lionsille luotu bottitoteutus on yksi esimerkki yksikön toiminnasta. Opas on väitellyt tohtoriksi tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnin prosesseissa.

"Botin avulla festivaalikävijä voi saada itselleen personoituja uutisia, nopeita vastauksia ja apua sekä paikallisia vinkkejä. Botti on hyvä tapa paketoida organisaatiolle kertynyt data ja asiakasymmärrys puhuttelevaan ja asiakaslähtöiseen muotoon", Opas toteaa.

Oppaan mukaan botit ovat vasta alkutaipaleella. Ne kehittyvät entistä käyttäjäystävällisemmiksi ja monipuolisemmiksi.