Cannes Lions

Aleksi Ylä-Anttila 31.8.2018 14:06

Kurion ja Cannes Lionsin selvitys paljastaa – sosiaalinen media ja aidot teot yhdistävät voittajatöitä

Kuvituskuva / Colourbox

Kotimaisen sometoimisto Kurion ja Cannes Lionsin yhteinen tutkimus osoittaa suurimman osan festivaalin voittajatöistä hyödyntäneen sosiaalista mediaa.

Kotimaisen sometoimisto Kurion ja Cannes Lionsin yhteinen tutkimus sosiaalisen median merkityksestä menestyneessä markkinoinnissa julkaistiin tänään.

Seitsemännen kerran tehty katsaus osoittaa sosiaalisen median merkityksen kasvaneen vuosi vuodelta. Tämän vuoden Cannes Lions - voittajista jopa 83 prosenttia hyödynsi sosiaalista mediaa keskeisessä roolissa kampanjaansa.

Analyysistä vastannut Kurion partneri Jari Lähdevuori kertoo, että sosiaalisen median painoarvo markkinoinnissa on noussut mittasuhteisiin, joita edes kymmenen vuotta somen parissa työskennellyt ammattilainen ei olisi osannut odottaa.

"Tutkimuksemme ensimmäisenä vuonna 2012 voittajista somea hyödynsi 20 prosenttia, ja silloin koimme sen olevan jo paljon. Vuosi vuodelta osuus on noussut, ja tänä päivänä on vaikea löytää Cannesin voittajaa, joka ei olisi valjastanut somea tukemaan kampanjaansa", Lähdevuori kommentoi tiedotteessa.

Sosiaalisen median lisäksi menestyksen avaimiksi osoittautuvat selvityksen mukaan aidot teot sekä osallistuminen hyvien asioiden tekemiseen.

Jopa 68 prosenttia sosiaalista mediaa hyödyntäneistä voittajakampanjoista sisälsi jonkin teoksi luettavan elementin, kuten jonkin esineen suunnittelun tai taideteoksen luomisen.

Tämä havainto kertoo markkinointiviestinnän keinovalikoiman laajentuneen perinteisestä mainonnan suunnittelusta lähemmäs esimerkiksi tuotekehitystä tai palvelumuotoilua.

Sosiaalisen median merkityksen kasvusta kertoo osaltaan myös Cannes Lionsissa ensimmäistä kertaa mukana ollut Social & Influencer Lions -kategoria. Tässä kategoriassa 15 prosenttia voittajista hyödynsi vaikuttajia keskeisenä osana kampanjaansa. Kaikkien kategorioiden somevoittajien osalta vastaava luku oli 11 prosenttia.

Sosiaalisen median ohella myös Kurion liiketoiminta on ollut merkittävässä kasvussa viime aikoina. Kurion liikevaihto oli viime vuonna 2,9 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 1,6 miljoonaa euroa.

Toimiston liiketulos tilikaudella 2017 oli  750 000 euroa. Vuonna 2016 Kurion liiketulos oli 474 000 euroa.

Kurion myyntikate oli viime vuonna 1,3 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin myyntikate oli 772 000 euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö