Yhteiskunta

Aleksi Ylä-Anttila 20.5. 16:36

Kuudes uudisti Helsinki Priden brändin: "Lopputulos on enemmän, kuin osasimme toivoa tai pyytää"

Shoot Hayley
Helsinki Pride -yhteisön uusi visuaalinen ilme pohjautuu Kuudennen yhdessä yhteisön kanssa tekemään laajaan taustatyöhön.

Helsinki Pride -yhteisö julkisti viime viikolla uuden brändin ja visuaalisen ilmeen. Uuden brändistrategian ja visuaalisen ilmeen yhdistykselle suunnitteli designtoimisto Kuudes.

Työn taustalla on yhdistyksen nimenmuutos, jossa muun muassa Helsinki Pride -ihmisoikeustapahtuman järjestämisestä vastaava HeSeta ry muutti nimensä Helsinki Pride -yhteisöksi.

Työssä Helsinki Pride -yhteisön kumppanina on toiminut designtoimisto Kuudes, joka suunnitteli yhdistykselle brändistrategian ja visuaalisen ilmeen.

Kuudennen konseptisuunnittelija Matti Lehto kertoo, että Kuudes halusi yhdessä yhdistyksen kanssa luoda jotain erottuvaa ja kansainvälistä sekä jotain, mikä tekee yhdistyksen tekemän työn näkyväksi kokonaisuudessaan.

"Yhteisö tekee ympäri vuoden uniikkia sosiaali- ja ihmisoikeustyötä muun muassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien turvapaikanhakijoiden ja nuorten kanssa. Tämä työ on monelle oman elämäntilanteensa tai identiteettinsä kanssa kamppailevalle todella tärkeää. Halusimme saada tämän puolen vielä paremmin esiin", Lehto kertoo M&M:lle.

Lehdon mukaan visuaalista identiteettiä ja brändi-identiteettiä on lähdetty rakentamaan tarkan brändipositioinnin kautta.

"Teimme paljon taustatyötä ja haastatteluja sekä järjestimme yhteisiä työpajoja. Teimme todella läheistä yhteistyötä Helsinki Priden tiimin kanssa, jotta onnistuisimme kiteyttämään, mikä heidän työssään on erityistä. Brändi-ilmeestä tuli moninainen, normeja rikkova, iloinen ja erottuva."

Visuaaliseen ilmeeseen haluttiin luoda jotain erottuvaa ja kansainvälistä sekä jotain, mikä tekee yhdistyksen tekemän työn näkyväksi kokonaisuudessaan. | Kuva: Shoot Hayley

 

Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtaja Aaro Horsma kertoo yhdistyksen halunneen nimenmuutoksen yhteydessä tuoda organisaation identiteetin ja profiilin vahvemmin näkyväksi. Haussa oli kumppani, joka pystyy kiteyttämään yhdistyksen työn merkityksen inspiroivasti ja luomaan juuri sille sopivan visuaalisen identiteetin.

"Tässä Kuudes onnistui täydellisesti. Uusi Helsinki Pride -yhteisön ilme nousee vahvasti esiin kaikista muista ihmisoikeusjärjestöistä ja maailman prideista. Se on värikäs, lämmin ja rohkea, ehkä jopa 'normista poikkeava'. Tämä kuvaa meitä täydellisesti ja olemme todellakin ylpeitä lopputuloksesta", Horsma toteaa.

Kuva: Helsinki Pride -yhteisö / Kuudes

 

Helsinki Pride -yhteisön tavoitteena on poistaa kulttuuriin, kieleen sekä yhteiskunnan rakenteisiin, arvoihin ja normeihin sisältyvää eriarvoisuutta ja saattaa ihmiset yhteiskunnan ja lainsäädännön edessä tasavertaisiksi seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä ja sukupuolen ilmaisusta riippumatta. Tämä asenne ja yhteisön brändi kiteytyivät lauseeseen Ylpeys muuttaa maailmaa.

"Kuudes on tehnyt aiemmin näyttäviä ja rohkeita projekteja. Heidän toimijansa tuntevat meidän yhdistyksemme ja työmme. Yhteinen kieli ja arvopohja tulivat heti vahvasti näkyväksi. Oli todella mieluisaa sanoittaa yhdistyksen työtä ja tarkoitusta myös itselle. Tämä prosessi teki meille hyvää visuaalisen ilmeen vahvistamisen lisäksi oman identiteetin ja profiilin määrittelemisessä. Lopputulos on enemmän, kuin osasimme toivoa tai pyytää", Aaro Horsma kertoo.

Kuudes on yksi Helsinki Priden teemakumppaneista tänä vuonna. Teemakumppanuuksien arvo vaihtelee 24 000 eurosta noin 50 000 euroon. Nyt lanseeratun brändi- ja ilmeuudistuksen tarkkaa budjettia Horsma ei kerro.

Uuden ilmeen ensimmäinen sovellus on yhdistyksen verkkosivusto. Helsinki Pride -viikko järjestetään tänäkin vuonna juhannuksen jälkeisellä viikolla, 24.–30. kesäkuuta, jolloin uusi brändi valloittaa Helsingin katukuvan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö