Vastuullisuus

Ville Perttula 1.12.2017 08:01 päivitetty 1.12.2017 16:07

Kuukautiskuppeja valmistava Lunette lähti Tansaniaan parantamaan tyttöjen elämää ja tutustumaan Itä-Afrikan markkinoihin

Annamari Tolonen
Lunette Groupin toimitusjohtaja Heli Kurjanen

Lunette on tehnyt erilaisia kehitysyhteistyöprojekteja vuodesta 2010 lähtien. Nyt Lunette haluaa päästää myymään tuotteitaan Keniaan ja Tansaniaan.

Juupajokelaisen kuukau­tis­kuppeja valmistavan Luneten toimitusjohtaja Heli Kurjanen ei uskonut yritystä perustaessaan, että yritysvastuuprojektit kasvaisivat isoksi osaksi yrityksen toimintaa, kehitysyhteistyöstä puhumattakaan.

”Silmät aukesivat jossain vaiheessa. Kuukautishygienia ei ole itsestään­selvyys kaikkialla”, Kurjanen toteaa.

Kuukautiskupit eivät lisää vain hygieniaa, vaan vaikutukset ovat laajempia. Esimerkiksi kesä­kuussa lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fidan kanssa Tansaniassa käynnistetyn projektin tavoite on varmistaa, että tytöt voivat käydä koulua myös kuukautisten aikana.

Projektissa Lunette lahjoittaa kuukautiskuppeja Tansaniassa kuu­kau­tishygieniaa opettavalla The Cup Foundationille, joka taas kouluttaa Fidan pai­kallistyöntekijöitä kuukau­tiskupin käytössä. Lisäksi ­Fidan työntekijöitä koulutetaan lisääntymis- ja seksuaaliterveysasioissa.

Vuonna 2005 perustettu Lunette on ollut mukana erilaisissa kehitysyhteistyö- ja yhteiskuntavastuuprojekteissa vuodesta 2010 lähtien. Yritys on tehnyt yhteistyötä muun muassa Suomen World Visionin kanssa Keniassa.

”Hyväntekeväisyys, henkilökohtainen palo asiaa kohtaan ja markkinatun­temuksen kartuttaminen ovat syitä, miksi tätä tehdään. Hyvän tekeminen on kuitenkin tärkein asia”, Kurjanen kiteyttää.

Afrikka on Lunetelle kasvava markkina-alue.

Samalla kun yhtiö tekee Fidan kanssa kehitysyhteistyöprojektia, se haluaa päästä myymään tuotteitaan Keniaan ja Tansaniaan. Siksi yritys kartuttaa projektin avulla ymmärrystä Itä-Afrikan markkinoista.

Luneten tähtäimessä ovat Kurjasen mukaan Kenian ja Tansanian keskiluokkamarkkinat. Hän täsmentää, että kuukautiskuppeja halutaan myydä suhteellisen hyväpalkkaisissa töissä oleville ja esimerkiksi yliopisto-opiskelijoille, jotka ovat kuulleet kuukautiskupeista sosiaalisen median kautta. Kurjasen mukaan Luneten myynti on ollut Afrikan maissa toistaiseksi vähäistä, vaikka tuotteilla on ollut jälleenmyyjä vuodesta 2006 asti Etelä-Afrikassa.

Jotta Tansaniassa tehtävä projekti onnistuu, Lunette tarvitsee Fidan apua, sillä järjestöllä on käytännön käsitystä kohdemaan tilanteesta. Kurjanen arvioi, että vastaavat projektit eivät onnistu ilman kohdemaassa ruohonjuuritasolla toimivaa organisaatiota.

”Emme voi mennä suomalaisina saarnaamaan jonnekin muualle, miten asiat pitää tehdä”, Kurjanen toteaa.

Fidan toiminnanjohtaja Harri Hakola kertoo, että yritykset hyötyvät kohdemaissa toimivien organisaatioiden asiantuntijuudesta. Hänen mukaansa yritykset hyötyvät järjestön kulttuurintuntemuksesta.

”Kehittyvissä maissa markkinat voivat olla hyvinkin neitseelliset. Jos pääsee ensimmäisenä markkinoille, siitä voi olla pitkällä tähtäimellä hyötyä yritykselle”, Hakola sanoo.

Kurjasen mukaan Tansaniassa jaettavat kuukautiskupit eivät vaikuta positiivisesti yrityksen tulokseen. Projekteilla voi kuitenkin olla kauaskantoisia vaikutuksia yritystoiminnan kannalta.

”Jos pääsemme tekemään yhteistyötä esimerkiksi YK:n kanssa, sitten yhteistyö voi olla rahallisesti kannattavaa liiketoimintaa. YK tekee aika paljon hankintoja, ja kuukautiskupilla voisi olla vuosien päästä mukana projekteissa, jossa parannetaan tyttöjen koulunkäyntiä.”

Lue juttu kokonaisuudessaan Markkinointi & Mainonnasta (21/2017).

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.