M&M:n ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2009 -tutkimuksessa kymmenen parhaan joukkoon ylsi vain yksi ulkomainen tuotemerkki: Google.

Maailman mahtavin hakukonebrändi oli tutkimuksessa mukana ensimmäistä kertaa ja ponkaisi heti kuudenneksi. Se on vahva aloitus.

Yllättikö sijoitus, Googlen maajohtaja Petri Kokko?

- Kyllä tulos yllätti, vaikka Google on jo menestynyt kansainvälisissä brändivertailuissa hyvin. Olemme iloisia ja kiitollisia siitä, että brändi ja tuote on suosittu suomalaisten käyttäjien keskuudessa.

Kokko uskoo menestyksen johtuvan paljolti siitä, että suomalaiset kuuluvat maailman edistyneimpiin netinkäyttäjiin. Koska 80 prosenttia netin käytöstä alkaa haulla, moni käyttää Googlea päivittäin.

Kokon mukaan myös Hamina-hanke on vaikuttanut positiivisesti Googlen brändimielikuvaan Suomessa.

Yhtiö osti viime syksynä Stora Ensolta tyhjäksi jääneen Summan paperitehtaan pystyttääkseen sinne tietotekniikkakeskuksen. Katoavaa metsäteollisuutta synkistelevä kansa sai ihmettelyn aihetta. "Kuukle" jäi niidenkin mieliin, joille netin käyttö ei ole päivittäistä.

Mediaa ja teknologiaa

Googlen suosio mainoskanavana kasvaa Suomessakin hyvää vauhtia. Kun ihmiset käyttävät Googlea osana arkeaan, mainostajat liikkuvat perässä. Googlen haku- ja näyttömainonta sujuvat Kokon mukaan mainiosti, vaikka hän ei esitä tueksi mitään lukuja.

Monet isot suomalaiset nettisivut tekevät yhteistyötä Googlen kanssa. Saitilla on mainostilaa Googlelle, joka jakaa tuottoja sivuston kanssa.

Kokko on johtanut nyt kahdeksan hengen myynti- ja markkinointiorganisaatiota kolme vuotta.

Myykö Google itse itsensä yrityksille?

- Ei sentään, kyllä meidän myydä pitää. Myyntityö on suurelta osin sitä, että autamme yrityksiä huomaamaan netin mahdollisuudet. Netti ei vaikuta vain myyntiin ja markkinointiin, vaan myös tuotekehitykseen ja hinnoitteluun.

Iskeekö pöhötauti?

Uusin New Yorker -lehti on omistanut Googlen menestystarinalle kahdeksan sivua. Lehden mukaan Google puhuu itsestään mediayhtiönä, ei enää pelkkänä hakukoneyhtiönä. Petri Kokon mielestä Google on edelleen teknologiayhtiö, on aina ollut.

Oli mikä oli, kansa tykkää - ainakin juuri nyt.

New Yorker arvioi, että Googleen on kuitenkin iskemässä menestyvistä suuryrityksistä tuttu pöhötauti. Google tuuppaa mainontaa kaikkiin sähköisiin kanaviin, minkä lisäksi valikoimassa on karttoja, sähköpostia, digikirjoja, mobiilikäyttöjärjestelmä Android, Google Health ja ties mitä. Google on kohta mukana kaikessa.

Kaikkivoipuus ja ylivoimainen markkina-asema ovat uhka mille yhtiölle tahansa. New Yorkerin haastattelema asiantuntija varoittelee Googlea Microsoftin kohtalosta: ylimielisyys on brändin imagolle myrkkyä.

- Tämä on asia, johon on kiinnitettävä huomiota. Pitää pysyä nöyränä käyttäjiä ja partnereita kohtaan, Kokko sanoo.