"On kaksi tapaa tehdä elokuvaa. Yleisin on, että ensin tehdään leffa, sitten siitä puhutaan. Meidän tapamme on, että puhutaan tehdessä", Iron Sky -elokuvan päätuottaja Tero Kaukomaa Blind Spot Picturesista määrittelee.

Ja puhetta Iron Skyn ympärillä on riittänyt jo vuosia, vaikka elokuva tulee kaupalliseen levitykseen vasta ensi keväänä.

Blind Spot Picturesin sosiaalisen median päällikkö Pekka Ollula toteaakin, että elokuvan markkinointi alkoi käytännössä silloin, kun ohjaaja Timo Vuorensola tuli esittelemään projektin Kaukomaalle vuonna 2005. "Kaikki siitä eteenpäin tuottamamme materiaali on sellaista, jota olisimme joka tapauksessa tehneet. Se on vain jaettu julkisesti ja lähdetty sitä kautta rakentamaan yhteisöä."

Elokuvan nettisivut avattiin toukokuussa 2006, hankkeen julkistamisen vanavedessä. Sosiaalisen median väylät, Facebook , Twitter , Youtube ja Myspace sekä IRC-Galleria , seurasivat perässä.

Viimeiset kolme vuotta nostetta Iron Skyn ympärille on kehitetty aktiivisemmin. Elokuvan faniyhteisö käsittää jo 200 000 päänuppia, kun eri kanavien käyttäjät ynnätään yhteen. Suurimmat joukot ovat Yhdysvalloissa ja Saksassa. Suomi keikkuu vielä kolmantena, mutta sijoitus tulee putoamaan. "Väkeä ei riitä", Ollula hymähtää.

Tehokkain pöhinämoottori on ollut fanien ottaminen mukaan elokuvan tekoon eli crowdsourcing. Fanit voivat osallistua tuomalla ideoitaan ja osaamistaan tarjottuihin tehtäviin. Eri aikavyöhykkeet ja ammatit eivät rajoita, kunhan osaa tuotannon kieltä eli englantia, on suvereeni somessa ja innostunut elokuvasta.

Lanttinsa Iron Skyn tueksi voi antaa ostamalla fanituotteita tai liittymällä leffan Sneak Peek -palveluun. Sen jäsenille jaetaan ensimmäisenä tuoreet uutiset ja tarjotaan kurkistuksia leffan ensiminuutteihin.

Tuotanto tutuksi

Vihkiessään fanejaan elokuvan teon prosesseihin tekijät haluavat samalla raottaa verhoa elokuvateollisuuteen. Alaa vaivaa heidän mielestään sisäänpäinkääntyneisyys. Tuotannon edistymisestä on kerrottu eri kanavissa säännöllisesti blogein ja uutiskirjein. Ohjaaja on uskollisesti raportoinut tuntojaan Youtuben Directors Diaries -pätkissä ja nostanut esille taustajoukkoja tietokonegrafiikan tekijöistä puvustajiin ja näyttelijöihin.

Fanit ovat tykänneet, kommentoineet ja jakaneet tietoa verkostoissaan. Esimerkiksi Facebook-yhteisö kasvaa liki tuhannella viikossa. Lähellä näkyy 80 000 tykkääjän raja.

"Ihan kivalta ne käyrät näyttävät", myhäilee Ollula. Viisihenkinen some-tiimi seuraa ja analysoi käyttäjätilastoja tarkkaan. Valtaosa faneista on 25-35-vuotiaita miehiä.

Faniyhteisöltä on kysytty mielipidettä niin elokuvan nimestä kuin kuvauspaikoista. Osa on tehnyt taustatutkimusta juonen käänteisiin ja toiset rientäneet paikalle kun on tarvittu väkeä joukkokohtaukseen. Jotkut ovat tehneet cgi-grafiikkaa, toiset suunnitelleet fanituotteita.

Mieleen pyrkii kuva joulupukin pajasta, jossa ahkeraa väkeä ja iloista vilskettä riittää.

Ei mikään demokratia

Kun yhteisölle annetaan tehtävä, tulee siihen esimerkiksi Facebookissa nopeasti kymmeniä, parhaimmillaan satoja kommentteja. Ongelmaksi voisi helposti muodostua timanttien löytäminen hiekkakasasta, mutta siinäkin yhteisö ojentaa auttavan käden - tai peukun. Tykkäämisten määrä kertoo yleensä varsin hyvin ehdotuksen tason.

Timo Vuorensola huomauttaa, että kyse ei ole demokraattisesti toimivasta yhteisöstä. Tässä porukassa on selvä, että hän ohjaajana on yksinvaltias, joka hylkää tai hyväksyy. Hän kertoo nähneensä useita demokraattiseen päätöksentekoon pohjanneita nettiyhteisöjä, jotka ovat kauniista lähtökohdasta huolimatta kaatuneet pian keskinäiseen toraan.

Tuntemattomien osallistumisintoa selittää Vuorensolan mielestä ihmisten hinku itsensä toteuttamiseen. Rutosti aikaa ja rahaa vaativa elokuvan tekeminen ei ole ihan jokapojan harrastus, mutta fanin roolissa mukana voi olla kun ehtii ja haluaa.

"Netistä löytyy valtava määrä jengiä, joka haluaisi tehdä leffoja, mutta jolla ei ole mahdollisuutta irtisanoutua työstään ja lähteä vuosiksi suunnittelemaan elokuvaa. Ideana on että saisimme valjastettua heidät osallistumaan itseään kiinnostaviin asioihin. Vaikka tunnin päivässä tai pari viikossa."

Melkoinen määrä ilmaisia työtunteja.

Vaikka kyseessä on pioneerihanke, Kaukomaa on niin vakuuttunut yhteisöllisen tekemisen hyödyistä, että crowdsourcingia on tarkoitus käyttää myös Blind Spot Picturesin seuraavassa tuotannossa, Aku Louhimiehen elokuvassa Elävien kirjoihin .

Star Wreck avasi

Iron Skyn faniyhteisön rakentaminen ei alkanut nollasta. Timo Vuorensolan ensimmäinen pitkä elokuva, vuonna 2005 valmistunut scifiparodia Star Wreck - in the Pirkinning hyödynsi jo crowdsourcingia.

Samuli Torssosen ideasta lähtenyttä elokuvaa väännettiin kaveriporukalla seitsemän vuotta muun muassa opintolainan ja fanien rahalahjoitusten tuella. Studiona oli Torssosen olohuone, kuvauksia tehtiin lainakalustolla. Alkeelliset lähtökohdat sysäsivät liikkeelle jotakin uutta.

"Meillä ei ollut rahaa, ei käsikirjoitusta, ei näyttelijöitä. Oli ainoastaan ajatus tehdä tämä leffa. Lähdettiin pyytämään netistä jengiltä jeesiä. Ne alkoivat osallistua eri tavoin", Vuorensola muistelee.

Star Wreck levitettiin internetin kautta ilmaiseksi. Tämä toimi myös oivana markkinointikeinona. Elokuva on yhdeksällä miljoonalla latauksellaan luultavasti eniten maailmassa katsottu suomalainen elokuva. Star Wreckfaneista suuri osa on siirtynyt seuraamaan Vuorensolan uutta hanketta.

Kansalaisten rahoilla

Iron Sky -elokuvaa tehdään Suomi-Saksa-Australia-yhteistuotantona. Hankkeen 7,5 miljoonan euron budjetti on Suomen oloissa miltei satumainen.

"Nauroin monasti ääneen lukiessani Johanna Sinisalon ensimmäistä versiota käsikirjoituksesta. Ajattelin, että tämän tekeminen maksaa sata miljoonaa. Lähdin kuitenkin mukaan, sillä olin seurannut Star Wreckin tekemistä, ja silloin jo ajattelin, että yhteisö on mieletön assetti markkinoinnin näkökulmasta", Tero Kaukomaa sanoo.

Budjetista 6,3 miljoonaa euroa katetaan kolmen maan niin sanottujen perinteisten rahoittajien, kuten säätiöiden tuella, yksityisillä sijoituksilla sekä esitysoikeuksien ennakkomyynnillä. Fanituotteista pitäisi tulla noin 300 000 euroa.

Loput 900 000 euroa on tarkoitus kerätä fani-investoinnein. Kaukomaa on varsin innostunut viime keväänä lanseeratusta fani-investointiohjelmasta, crowdinvestingistä. Siinä yksityisille ihmisille tarjotaan mahdollisuutta osallistua elokuvan rahoittamiseen minimissään tuhannen euron sijoituksella. Rahansa voi saada takaisin korkojen kera, jos elokuva tuottaa. Sijoittajan nimi mainitaan lopputeksteissä Iron Skyn osatuottajana.

Homma tuntuu toimivan. Koossa on jo reipas puoli miljoonaa euroa.

Rahaa kerätään tarpeeseen, mutta samalla siitä on tullut hyvä lisäkeino vakuuttaa yksi elokuvan elinvoimaisuuden kannalta tärkeä ryhmä, kansainväliset levitysyhtiöt.

Vaadi natseja naapuriteatteriin

Yhteisö on valjastettu myös tukemaan elokuvan levitystä. Nettisivujen demand-toiminnon avulla fanit joka puolella maailmaa voivat vaatia Iron Skyn tuomista kotikaupunkinsa elokuvateatteriin. Tällä hetkellä halunsa on ilmaissut noin 40 000 fania.

Kaukomaa on syystäkin tohkeissaan. Neuvottelupöydässä voidaan näyttää, kuinka paljon tietyllä alueella jo on rekisteröityneitä Iron Sky -faneja. Myös levittäjän riski pienenee. "Kun myymme leffaa levitysyhtiöille ympäri maailmaa, emme myy pelkästään elokuvaa vaan voimme tarjota markkinointipaketin."

Levityssopimus on tähän mennessä solmittu jo 26 maahan, muun muassa Ranskaan ja Japaniin. Elokuvalle aiotaan saada vähintään 10 miljoonaa katsojaa.

Vuorensola huomauttaa, että internetin ansiosta ei ole enää olemassa Suomen rajojen sisäpuolelle rajoittuvaa elokuvaa. "Jokaiselle kotimaiseksi mielletylle elokuvalle on olemassa paljon laajempi yleisö, kunhan sitä vain osataan etsiä", Vuorensola sanoo.

Elokuva valmistuu tammikuussa 2012, ja silloin sen kanssa suunnataan kansainvälisille filmifestivaaleille.

Laajentavat oheistuotteet

Pekka Ollula vastaa myös Iron Skyn oheistuotteiden tuotekehityksestä. Strategiana on rakentaa Iron Sky -brändi, joka elää eri muodoissa mahdollisimman pitkään ja kiinnostaa myös muita kuin elokuvan ystäviä.

"Elokuvassa voidaan kertoa vain yksi tarina, mutta näillä muilla tuotteilla pystytään laajentamaan kokemusta. Pyrimme tekemään laadukkaita, itsenäisiä tuotteita, jotka seisovat omillaan mutta tukevat myös elokuvaa", Ollula kertoo.

Tekeillä on muun muassa lautapeli, josta tulee myös iPad-versio, sekä kirja, jossa avataan hankkeessa opittua. Syyskuussa julkaistiin netissä 22-sivuinen sarjakuva, jossa kerrotaan kuunatsien tarina ajalta ennen elokuvaa. Sen ovat tehneet Mikko Rautalahti ja Gerry Kissel , jotka löytyvät myös Alan Wake -pelin taustalta.

Kaksi sarjakuvaa ilmestyy vielä ennen elokuvan ensi-iltaa. Kolmannen sarjakuvan viimeinen ruutu onkin sitten elokuvan aloitusruutu.

Iron Sky porhaltaa liput liehuen myös taiteen kentälle. Helsingin kaupungin taidemuseo tuottaa elokuvasta taidenäyttelyn, joka nähdään ensi kesänä Tennispalatsissa.

Sisältö pysyy salassa

Iron Skyn ensi-iltagaala on 24. maaliskuuta 2012 Tampere-talossa. Tapahtuma lähetetään netissä suorana, jotta kaikki fanit ympäri maailman voivat osallistua.

Kolmikko puhuu Iron Sky -yhteisöstä lämpimästi kuin hyvistä työkavereistaan. Viisi ja puoli vuotta on silti vaativa aika pitää yhteisöä elävänä ja ruokkia sen kiinnostusta. Huolellisesti rakennetut odotukset pitää myös lunastaa.

Kaukomaa myöntää, että satsaus on suuri ja sisältää myös taloudellisen riskin.

"Aikaisemmin tuottamissani leffoissa on ollut puolikas markkinointihenkilö muutaman kuukauden töissä. Tässä meillä on työskennellyt iso tiimi pitkään ja hartaasti. Eihän tämä ilmaista ole", Kaukomaa sanoo.

Kiinnostavaa fanien uskollisuudessa on sekin, ettei heille ole paljastettu elokuvan juonesta käytännössä muuta kuin peruskuvio: Natsit menivät kuuhun vuonna 1945. Vuonna 2018 he ovat tulossa takaisin.

"Vaikka olemme monta vuotta pitäneet meteliä elokuvasta, olemme samalla kuitenkin olleet tosi tarkkoja sisällön avaamisen kanssa, ettei sitä pureskella tyhjiin", Kaukomaa toteaa.

Vuorensolan mielestä ajan kanssa rakennettu suhde on tärkeä myös luottamuksen kannalta. Nettiyhteisö vaatii rehellisyyttä ja läpinäkyvyyttä, mutta vastavuoroisesti se ajaa tarvittaessa hanakasti omiensa etuja. Kun Iron Sky nousee keskustelun aiheeksi uusnatsifoorumilla, ovat fanit pian paikalla oikomassa, että itse asiassa ne tekevät teistä pilkkaa.

Ollula toteaa, että keskusteluja kyllä seurataan, mutta aika harvoin niihin puututaan, sillä yhteisö moderoi niitä itse.

Vuorensola toivoo, että heidän esimerkkinsä inspiroisi muitakin tekemään asioita uudella tavalla.

"Iron Sky ei ole pelkästään Timo Vuorensolan elokuva vaan myös tämän nettiyhteisön. Eihän siinä ole mitään hauskaa tehdä leffaa yksin viittä vuotta."