Markkinointitoimisto Avidly n toimitusjohtajana vuoden alussa aloittanut Jyrki Vaittinen sanoo, että menestyvät yhtiöt voisivat ottaa oppia kriisiyhtiöiden johtamisesta.

”Kun pakon edessä on tehtävä asioita pienillä resursseilla ja nopeasti, silloin niitä tapahtuu.”

Kun Vaittisesta pari vuotta sitten tuli Kuusamon Juusto n toimitusjohtaja, yhtiö oli kriisissä. Sitä pelastamaan haettiin markkinointitaustaista toimitusjohtajaa, ja Vaittinen tarttui tilaisuuteen.

”Ajattelin, että minulla on siinä vain voitettavaa ja opittavaa.”

Käänne kriisistä kasvuun oli nopea. Niin nopea, että loppuvuodesta 2017 Kuusamon Juustolta uhkasi loppua maito, sillä vuoden ostokiintiö oli loppumassa eikä omien tuottajien maito riittänyt. Yrityksen piti antaa henkilöstölle lomautusvaroitus.

”Meillä oli oikeasti mennyt hyvin, mutta jos olisimme viestineet lomautusvaroituksesta, se olisi luultavasti tulkittu niin, ettei rahaa ole ja maidon loppuminen on vain tekosyy. Emme viestineetkään ulospäin lomautuksista, vaan siitä, miten tulevaisuudessa voisimme välttää maidon loppumisen.”

Vaittinen kirjoitti paikallislehden yleisönosastolle ja lupasi lähteä tehtaan vanhalla Peugeotilla kahvipullat mukanaan vierailemaan mille tahansa tilalle, jolla haluttaisiin ryhtyä toimittamaan maitoa Kuusamoon.

”Vaikeassa tilanteessa käänsimme viestin positiiviseksi ratkaisun hakemiseksi. Kukaan ei nostanut lomautuksia esiin, eikä niitä lopulta tullut, sillä saimme tarvittavan maidon.”

Avidlyyn Vaittinen siirtyi viime lokakuussa ensin operatiiviseksi johtajaksi ja vuodenvaihteessa toimitusjohtajaksi.

Ennen Kuusamon Juustoa Mandatum Life n, Danone n, McDonald's in ja Fazer Makeisten palveluksessa työskennellyt Vaittinen on tuonut mainostoimistoon mukanaan asiakkaan näkökulmaa useista erilaisista yrityksistä.

Johtajana hän pyrkii olemaan helposti lähestyttävä ja antamaan tilaa muille.

"Uskon, että monesti muut tietävät paremmin kuin minä ja minun tehtäväni on tukea heitä ja seistä heidän päätöstensä takana. Tehtäväni on huolehtia siitä, että ihmiset ymmärtävät strategian, jotta he osaavat tehdä itse päätöksiä sen mukaisesti."

Lue koko haastattelu Markkinointi & Mainonta -lehdestä 6/2019.