Miltton sai tänä vuonna kuusi ja Kurio neljä finaalipaikkaa vuoden parhaita eurooppalaisia PR- ja viestintätöitä palkitsevassa European Excellence Awards -kilpailussa.

Kurion Microsoftille tekemä #surfacethewomen keräsi kolme finaalipaikkaa ja Milttonin, Bob The Robotin, Cocoa Mediaproductionsin, Dagmarin ja Lataamon Hartwallille tekemä Vuoden harmain päivä -kampanja on finaalissa kahdessa kategoriassa.

Kurion ja Microsoftin #Surfacethewomen-kampanjassa IT-alan vaikuttajat kannustivat omia verkostojaan nostamaan esiin IT-alalla ansioituneita naisia ja edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa. Kampanjan aikaansaama liike tavoitti viikossa yli 1,5 miljoonaa suomalaista täysin orgaanisesti, hashtagia käytettiin yli 1 000 kertaa ja some-julkaisuissa nimettiin yli 600 IT-alan naista. Kampanja pääsi European Excellence Awardsin finaaliin teknologian ja kuluttajaelektroniikan, lanseerauksen sekä työnantajabrändäyksen ja rekrytoinnin kategorioissa.

Lue lisää: Viraaliksi noussut Microsoftin ja Kurion #surfacethewomen-kampanja voitokkaana Digital Communication Awardsissa: ”Tulokset puhuvat puolestaan”

Hartwall Original Long Drinkille toteutettu Vuoden harmain päivä -kampanja puolestaan on ehdolla tapahtuma- ja Pohjoismaat -kategorioissa. Kampanja sai 200 000 suomalaista nostamaan harmaan maljan harmaalle kansallissäälle, ja sen toteuttivat Miltton, Bob The Robot, Cocoa Mediaproductions, Dagmar ja Lataamo.

”Vuoden harmaimman päivän tavoitteena oli luoda Suomeen uusi juhlapäivä, jolloin saisimme suomalaiset näkemään meille ominaisen harmauden positiivisessa ja erottavassa valossa. Tuntuu upealta, että kampanja saa myös kansainvälistä tunnustusta”, kertoo Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius Milttonin tiedotteessa.

Lue lisää: Harmaudesta syntyi juhlapäivä – ”Kun ulkona on harmaa sää, se on meille ilmaista ulkomainontaa”

Milttonin asiakkaista shortlistauksen saivat myös matkailukategoriassa Finnairin kampanja Push for Change, lanseerausten kategoriassa koodikoulu Hive Helsingin lanseeraus, kuljetus ja logistiikka -kategoriassa Wärtsilän satamakaupunkeja globaalisti verkottava SEA20-hanke ja energia-alan kategoriassa Nesteen eduskuntavaalien alla toteuttama Totuuden hetki -kampanja, jossa yhtiö kampanjoi julkisesti kunnianhimoisempien ilmastotavoitteiden puolesta. Milttonin lisäksi kampanjassa olivat mukana myös Cocoa Mediaproductions ja Vizeum Finland.

”Ehdolle nostetuissa kampanjoissa korostuivat brändien ja yritysten yhteiskunnallinen merkittävyys sekä vaikutusten ymmärtäminen pitkällä aikajänteellä pikavoittojen sijaan,” kommentoi Milttonin johtava planner Timo Niemi tiedotteessa.

Toinen Kurion shortlistatuista töistä on kuljetus ja logistiikka -kategoriassa ehdolla oleva Nesteen kampanja Kotimaan Kanjonit. Kampanja tarttui jokakeväiseen ongelmaan eli lumen alta paljastuvien teiden huonoon kuntoon ja haastoi ihmiset katsomaan tuttua ongelmaa uudesta kulmasta zoomaamalla ongelmaan sisään. Teiden kuopista tuli kuvissa kanjoneita ja kanjoneista matkakohteita. Suomalaiset jakoivat tuhansittain ”kotimaan huonoimpia matkavinkkejä” ja nimesivät teiden kanjoneita. Kampanja tavoitti pelkästään orgaanisesti sosiaalisessa mediassa lähes miljoona silmäparia ja Neste kunnosti teitä 10 000 euron lahjoituspotilla.

European Excellence Awards kuuluu suurimpiin Euroopan tasolla viestintätöitä palkitseviin kilpailuihin. Voittajat julkistetaan gaalatilaisuudessa Lissabonissa 29. marraskuuta.

Lue lisää: Finlandia kajautti kultaa itsenäisyyspäivänä European Excellence Awardsissa: "Herättää tunteita aivan erityisellä tavalla"