Kauppa

Irmeli Salo 3.9.2012 11:08 päivitetty 4.2.2016 10:24

Kymmenvuotias Lidl kääriytyy Suomen lippuun

Lidl juhlii isosti kymmentä ensimmäistä vuottaan Suomessa. 10-vuotissynttärikampanja jatkuu lokakuun loppuun.

Saksalaisen Lidlin alkutaival Suomessa ei sujunut myötätuulessa. Nopeasti laajeneva kauppaketju joutui taistelemaan monenlaisia ennakkoluuloja vastaan, joita suomalaiset tunsivat muun muassa valikoimia ja laatua kohtaan.

Nyt takana on kymmenen vuoden rupeama Suomessa ja Lidl on ottanut paikkansa kaupan maisemassa.

Suomen Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipposen mukaan kauppaketju juhlii laajan kaavan mukaan.

"10-vuotiskampanjaamme kuuluu kakkukahvien, arvontojen ja lehtimainonnan lisäksi muun muassa mainontaa televisiossa ja tienvarsilla ja tietenkin suoramainoslehdessämme", Sipponen sanoo.

Arvonnoissa palkintona on muun muassa tuliterä BMW sekä kärryralleja, joissa asiakkaat saavat kerätä ilmaiseksi ostoskärryyn kahden minuutin ajan niin paljon tuotteita kuin kerkeävät. Kärryralleja on kaikkiaan 70 Lidlin eri myymälöissä.

Lidlin myymälät on somistettu synttäriteeman mukaisesti ja kauppaketjun suosikkituotteita on nostettu entistä enemmän esille.

Oikea myyjä mainoskasvona

Lehtimainonta starttasi koko etusivun ilmoituksella Helsingin Sanomissa varsinaisena synttäripäivänä 29. elokuuta. Lehden välissä jaettiin myös Lidlin 10-vuotisliite, ja myös monessa muussa Kärkimedian lehdessä oli sivun ilmoitus.

Sipposen mukaan lehti-ilmoitukset ovat syntyneet Lidlin omalla mainososastolla. Tv-mainonnassa yhteistyökumppanina on mainostoimisto Folk Finland. Musiikin mainoksiin on säveltänyt Voice of Finlandista tuttu Saara Aalto.

Ja kyllä, tv-mainoksissa esiintyy oikea Lidlin työntekijä.

"Camilla työskentelee myyjänä Turussa", Sipponen kertoo.

Lokakuun loppuun asti jatkuvassa kampanjassa on vahva suomalaisvire.

"Olemme kansainvälinen yritys, mutta haluamme korostaa, että Lidl on Suomessa suomalaisia varten. Koemme tänä päivänä olevamme enemmän suomalainen Lidl kuin Lidl Suomi. Uniikkien kansainvälisten tuotteiden lisäksi myynnissä on laaja valikoima suomalaisia tuotteita, mitä osa kuluttajista ei kuitenkaan omakohtaisesti tiedä", Sipponen sanoo.

Hänen mukaansa valikoimien kotimaisuusaste vaihtelee noin 20–40 prosentin välillä sesongin mukaan. Kesällä kotimaisten tuotteiden osuus nousee vihannesten ja grillituotteiden myötä.

Lidl Suomella on Facebookissa lisäksi hyväntekeväisyyskampanja Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa. MLL saa jokaisesta uudesta tykkääjästä lasten heijastinliivin, ja lahjoittaa liivit pienille koululaisille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö