Ginistä ja viskistä tunnettu Kyrö Distillery (Rye Rye Oy) laajentaa toimintaansa Berliiniin ja aikoo avata ensi vuonna Saksasta käsin toimivan verkkokaupan. Verkkokauppa myy tuotteita alkuun vain Saksaan ja vaiheittain muualle Eurooppaan.

”Saksa on isoin vientimaamme ja Berliinissä meidän potentiaalisia kuluttajiamme on todella paljon”, Kyrö Distilleryn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen sanoo.

Lipiäisen mukaan suurin syy Saksan-yhtiön perustamiseen on kuitenkin Suomen alkoholilainsäädäntö ja tiukka tulkinta koskien alkoholin etämyyntiä.

Suomeen sijoittuneiden alkoholivalmistajien on noudatettava Suomen alkoholilainsäädäntöä kaikissa EU- ja ETA-maissa, vaikka lainsäädäntö muissa maissa olisi löyhempi. Esimerkiksi väkevien alkoholijuomien mainonta tai myynnin edistäminen on lain mukaan kiellettyä.

Alkoholin verkkokaupan suhteen Suomen lainsäädäntö on epäselvä, mutta sosiaali- ja terveysministeriön tulkinnan mukaan alkoholin etämyynti on kiellettyä.

”Meille ainoa keino päästä samalle viivalle brittiläisten, ranskalaisten ja saksalaisten kilpailijoidemme kanssa on se, että perustamme Saksaan tytäryhtiön. Tämä ei missään nimessä ole sellainen juttu, että lähdemme täältä, jotta pystyisimme kiertämään Suomen lakia, vaan haluamme palvella asiakkaitamme Euroopassa paremmin”, Lipiäinen sanoo.

”Tuotanto ja päämajamme säilyvät Suomessa, se on selvää. Mutta meidän täytyy mennä lähemmäs asiakkaitamme Euroopassa. Kyllä me mieluummin olisimme pyörittäneet tätäkin palikkaa Suomesta. Täällä on paljon verkkokaupan ja digitaalisen käyttäjäkokemuksen osaamista.”

Myös esimerkiksi pörssiyhtiö Altia perusti viime vuoden keväällä Saksan markkinoita palvelevan verkkokaupan, jota pyörittää Altian Tanskan-tytäryhtiö.

Noin puolet Kyrö Distilleryn myynnistä tulee Suomen ulkopuolelta. Kaikkiaan pohjalainen alkoholivalmistaja myy tuotteitaan lähemmäs 30 maahan.

Yhtiö hakee kasvua nimenomaan viennistä, koska kotimaan alkoholimarkkinat ovat rajatut.

Saksaan laajentaminen on Lipiäisen mukaan osa yhtiön isoa investointiohjelmaa, jossa se investoi neljän vuoden aikana kaikkiaan kymmenen miljoonaa euroa.

”Toisaalta investoimme todella vahvasti kotipesään, toinen puoli liittyy siihen, että lähdemme aidosti valloittamaan laajemmin markkinoita”, Lipiäinen sanoo.

Viime vuonna yhtiö rakensi 3,4 miljoonalla eurolla uuteen viskilinjaston, rakennuksen ja viskivaraston Isoonkyröön. Yhtiö aikoo jatkossa kasvattaa myös Isonkyrön entisessä osuusmeijerissä sijaitsevaa ravintola- ja vierailukeskustaan.

Lipiäisen mukaan yhtiön vierailukeskuksen kävijämäärä ylittää tänä vuonna 17 000 henkeä. Ravintola- ja matkailutoimintaa harjoittavan tytäryhtiön Kyröön Kievari Oy:n liikevaihto oli viime vuonna 603 000 euroa.

Kyrö Distilleryn liikevaihto oli viime vuonna noin 4,3 miljoonaa euroa. Kaksi yhtiötä työllistävät yhteensä noin 35 henkeä vakituisesti. Lipiäisen mukaan yhtiö tulee palkkaamaan jatkossa Berliiniin lisää väkeä.

Tulevaa verkkokauppaa Lipiäinen kuvaa digitaaliseksi alustaksi, joka on ”enemmän kuin pelkkä viinatavaratalo”.

”Isoilla yrityksillä on verkkokaupoissaan paljon toisistaan erillään pidettäviä brändejä. Meillä on vain Kyrö, ja tuomme sinne paljon enemmän eurooppalaisille asiakkaillemme suunnattua sisältöä kuin vain meidän juomamme, vaikkapa drinkkiohjeita tai mielenkiintoisia yhteistyöprojekteja muiden yritysten kanssa.”

Verkkokauppa on osa yhtiön uutta strategiaa, jossa se ottaa aiempaa enemmän omiin käsiin brändin rakennustyötä kansainvälisillä markkinoilla.

”Ei se suju niin, että heitetään Suomesta pullo putkeen ja toivotaan, että se tulee jossain ulos. Meidän pitää luoda kokonaisvaltaista brändiä.”

Lue myös: Kyrö Distillery ja Myssyfarmi lanseerasivat yhteistyömalliston