Kyrö Distillery Companyn palkitun Napue Ginin nimi muuttuu Kyrö Giniksi.

”Tulemme vahvistamaan kansainvälistä brändimielikuvaa ja muun muassa vaihdamme Napue-ginimme nimen Kyrö Giniksi, jotta yhtenäisen mielikuvan muodostaminen vientimaissa helpottuu. Kyrö on perustajiensa yhteinen unelma ja uskallus sen toteuttamiseksi toimintamme ydin”, Kyrö Distilleryn brändistä vastaava ja yrityksen perustajiin kuuluva Mikko Koskinen kertoi eilen, kun Kyrö Distillery palkittiin Marketing Finlandin Vuoden Brändinrakentajana.

Koskinen kertoo M&M:lle, että nimenmuutoksen taustalla olivat käytännön syyt.

”Noin vuosi tai puolitoista vuotta sitten havaitsimme ensimmäistä kertaa, että nimi aiheutti hankaluuksia. Seurasimme useassa baarissa Lontoossa, kun ihmiset tilasivat Napue-giniä ja aika usein saivatkin nenäliinan, koska englannin napkin-sana ja Napue Gin kuulostavat niin samankaltaiselta.”

Lisäksi Kyrön tislaamon nimeä ei ole tähän asti mainittu ginipulloissa lainkaan Suomen aiemman alkoholimarkkinointilainsäädännön vuoksi.

”Lainsäädäntö on muuttunut ja viisaus on kasvanut, joten totesimme, että pitkällä aikavälillä päätös on välttämätön, vaikka se tällä hetkellä suoraan sanoen hirvittää”, Koskinen sanoo.

Lue lisää: Amerikassa Koskenkorvaa markkinoidaan söpöillä possuvideoilla, mutta Suomessa niitä ei saa julkaista

Napuen parina Kyrön toinen gini tunnetaan nimellä Koskue. Siitä tulee Kyrö Dark Gin. Nimenmuutoksesta huolimatta reseptit säilyvät ennallaan.

Koskinen kertoo, että uudet nimet tulevat ulkomailla käyttöön lokakuun alussa, mutta Suomessa vasta vähitellen ensi vuoden alkupuolelta alkaen. Välivaiheena Napuen ja Kyrö Ginin välissä pulloihin tulee teksti Kyrö Napue Gin ja vasta noin vuoden kuluttua siitä se muutetaan Kyrö Giniksi.

”Jotta ihmisille tulee selväksi, ettei itse gini pullon sisällä muutu, tarvitaan välivaihe, koska Napue Gin on niin tunnettu Suomessa. Testasimme uutta pakkausta, ja ihmiset olivat hämmentyneitä siitä, onko pullon sisältö muuttunut”, Koskinen kertoo.

Siinä, missä Napue Gin sekoitetaan englanninkielisissä maissa nenäliinaan, ei Kyrö ole ainakaan äänteellisesti sen helpompi.

”Verrattuna siihen, että pitäisi opetella sekä Kyrö että Napue ja Koskue, on helpompi opetella vain yksi nimi. Ja kyllähän esimerkiksi Nike lausutaan eri maissa eri tavoin. Riippumatta siitä, mikä nelikirjaiminen sana on, se lausutaan paikallisella tavalla”, Koskinen sanoo.

Marketing Finland valitsi Kyrö Distilleryn Vuoden Brändinrakentajaksi

Kyrö Distilleryn eilen tiistaina MRKTNG Day -tapahtumassa vastaanottama Marketing Finlandin Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus annetaan markkinointiviestinnässään esimerkilliselle jäsenyritykselle.

”Kyrö Distillery Company on nopeassa ajassa onnistunut rakentamaan kansainvälisesti arvostetun brändin sekä sen ympärille vahvan asiakasyhteisön. Brändin rakentamisessa suomalaisuus on nostettu onnistuneesti yhdeksi arvoksi ja samalla tuetaan myös alueellisen tunnettuuden kasvua”, Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki perustelee valintaa tiedotteessa.

Koskisen mukaan tunnustus tulee Kyrölle täydelliseen aikaan kannustukseksi kehittää brändiä yhä rohkeammin. Saunan lauteilta alkunsa saanut unelma on kasvanut kansainvälisesti arvostetuksi brändiksi, joka on tuonut suomalaisuuden arvoissaan esiin.

Rohkeus on ollut mukana tekemisessä alusta saakka ja sillä samalla tiellä Vuoden Brändinrakentaja Kyrö jatkaa.

“Haluamme tulevaisuudessa mahdollistaa yhä merkityksellisempiä hetkiä brändin parissa ympäri maailmaa ja sen unelman toteuttamiseksi vaaditaan uskallusta tehdä vaikeitakin päätöksiä”, Koskinen kommentoi.

Muutokset varmistavat, että mielikuva Kyröstä ja sen olemassaolosta selkiytyy myös Suomen ulkopuolella.

“Kyrö on olemassa, koska viisi perustajaa uskalsi tehdä unelmistaan totta. Se sama unelmointi ja uskaltaminen tulee olemaan läsnä kaikessa, mitä Kyrö tekee”, Koskinen sanoo.

Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saajan valinnassa oli mukana Eversheds Asianajotoimisto, jonka IPR-ryhmän vetäjä, asianajaja Petteri Häkkänen antoi arvionsa finalistiyritysten brändejä tukevien tavaramerkkien valinnasta ja yhdistelemisestä, oikeaoppisesta käytöstä sekä oikeuksien tarkoituksenmukaisesta suojaamisesta. Häkkäsen mukaan Kyrön brändit nauttivat laajaa rekisteröintisuojaa yhtiön markkina-alueilla ja hieman ylikin. Yhtiön brändit ovat erottamiskykyisiä sanallisilta ja visuaalisiltakin elementeiltään, joten niitä̈ on helppo suojata, ja suojauksesta on huolehdittu erittäin hyvin huomioiden myös tulevaisuuden tarpeet ja erityisesti yrityksen taloudelliset voimavarat.

Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen ovat aiemmin saaneet muun muassa OP, Fazer, Elisa, Finlayson, Raision Elovena ja Fiskars.