Kultamitali kotimaiselle ruisviskille on upea saavutus, sillä vastaavassa kilpailussa suomalaiset eivät vielä viskikultaa ole saavuttaneet.

Kyrön viski kilpaili "Maailman viskit"-kategoriassa. Vuonna 2018 kategoriassa kilpaili 160 viskiä. Muita viskikategorioita ovat Skottiviskit, Jenkkiviskit sekä Irkkuviskit.

Kyrö Distilleryn brändijohtaja Mikko Koskinen kertoo tunnustuksen olevan Kyrö Distillerylle erittäin hieno asia.

"Tämä on käsittämättömän hieno juttu. Vuonna 2012 olimme saunan lauteilla ja pohdimme, että maailmasta puuttuu suomalainen ruisviski. Vaikka meillä itsellämme oli kova usko siihen, että maailma sellaisen tarvitsee, siitä ei ollut kauheasti todisteita. Tämä kilpailumenestys tuo nyt ensimmäiset todisteet tästä", Koskinen kerto M&M:lle.

Alkoholialalla on paljon erilaisia kilpailuja, joista osa on kokoluokaltaan pienempiä ja osa suurempia. IWCS on yksi alan suurimmista ja arvostetummista kilpailuista.

Kilpailuun osallistuu vuosittain alkoholituotteita yli 90 maasta. 250 ammattilaisen joukosta valittu tuomaristo maistelee kilpailuun osallistuvat tuotteet sokkona. Kilpailun neljä viskikategoriaa ovat erittäin vaativia ja kilpailun pisterajoja nostettiin tänä vuonna – kullan saavuttamiseen tuomariston pisteiden keskiarvon on oltava vähintään 95/100 pistettä.

"Alkoholialalla on paljon erilaisia kilpailuja, joista osa on pienempiä ja osa suurempia. Olemme päättäneet keskittyä kahteen merkittävimpään, eli IWSC:n sekä San Francisco World Spirits Awardiin."

Kyrön ruisviski on tislattu suomalaisesta täysjyvärukiista. Kultamitalin saanutta viskierää tuotettiin vain 636 pulloa ja se on ollut saatavilla lähinnä matkustajamyynnissä sekä ulkomailla.

Kaikki alkoi saunan lauteilta

Yritys perustettiin 2012 kun saunaillassa ruisviskiä nauttineet perustajat pohtivat, että ruisviskiä täytyy tehdä suomessa. Vuonna 2014 tislaamo aloitti toimintansa ja 2015 Kyrö Distilleryn gin Napue voitti IWSC:n Gin&tonic sarjan.

Koskinen kertoo, että brändin ydin lähtee suomalaisen saunan lauteilta, sillä perustajat saivat kipinän ideaan juuri siellä.

"Inspiroiduimme yhdessä ja lähdimme sitten jonkinasteiseen seikkailuun. Parhaimmillaan alkoholi luo siltoja ihmisten välille. Tämä on sanomamme aivan ytimessä. Hyvien makujen äärellä syntyy uudenlaisia ihmissuhteita, jotka voivat muuttaa ihmisten elämiä, alkoholitarjontaa tai muuten vain maailmaa."

Kyrö Distillery Company n eli Rye Rye Oy :n liikevaihto oli viime vuonna 4,25 miljoonaa euroa. Tulos oli 614 000 euroa pakkasen puolella.

Koskinen kertoo, että liikevaihto näyttää kasvavan kuluvana vuonna mukavasti. Isojen investointien vuoksi tulos tulee olemaan vielä tänä vuonna tappiollinen.

"Tällä hetkellä ladataan niin sanotusti kuparia Isonkyrön tislaamon viereen. Sinne rakennetaan tislaamoa, joka ei kauheasti kalpene skottitislaamojen, ainakaan vähän pienempien, rinnalla", kertoo Koskinen.

IWSC-kilpailussa kultaa saanutta Kyrön viskiä pääsee maistamaan Isossakyrössä järjestettävässä Kyröfest-tapahtumassa 17. elokuuta. Samana päivänä avataan Kyrön uusi viskitislaamo, jossa tislataan yrityksen mukaan pian 500 000 litraa suomalaista tynnyrivahvaa ruisviskiä vuodessa.