Pohjanmaalainen tislaamo Kyrö Distillery ilmoitti viime viikolla alkavansa valmistaa käsidesiä auttaakseen koronaviruksen aiheuttaman epidemian torjumisessa.

Tiistaina Kyrön toimitusjohtaja Miika Lipiäinen kertoi Facebookissa projektin saaneen niin lentävän lähdön, että tislaamo on pystynyt perumaan lomautukset ja yritys on löytänyt väylän pitää päänsä pinnalla haastavassa tilanteessa.

”Meidän jengi on tehnyt aivan uskomatonta työtä tän kanssa. En pysty edes käsittämään. Viikatemies vältetty for now - nyt painetaan”, Lipiäinen iloitsee.

Kyrön brändijohtaja Mikko Koskinen kertoo, että käsidesiprojektin tekeminen on ollut koko firmalle täynnä yllätyksiä. Aivan aluksi kyröläiset pohtivat, kuinka paljon käsidesiä kannattaisi tehdä.

”Silloin meidän ajatuksemme oli, että joitakin kymmeniä tuhansia pulloja voisi tehdä. Sekin tuntui isolta määrältä”, Koskinen kertoo M&M:lle.

Tarve oli kuitenkin olemassa ja suuri. Pikkuhiljaa Kyrö alkoi saada lisäkyselyitä, vaikka ison kysynnän asettamat rajoitukset vaikuttavatkin voimakkaasti raaka-aineiden saatavuuteen.

”Totesimme, että pystymme lyömään tässä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: tekemään oman osamme epidemian torjunnassa sekä varmistamaan, että pystymme työllistämään meidän työntekijämme näinä hankalina aikoina ja ikään kuin pysymään pinnalla”, Koskinen kertoo.

Kyrö on toistaiseksi päättänyt keskittyä auttamaan ja palvelemaan terveydenhuollon toimipisteitä.

Omia kontaktejaan ja alkoholintuotantoverkostoaan hyödyntäen yritys valmistaa käsidesiä mahdollisimman edullisesti, jolloin myös myyntihinta on mahdollista pitää maltillisena.

Yritys ei ole vielä avannut kuluttajamyyntiä kokonaan. Koskinen kertoo, että Kyrölle on tullut nopeasti iso määrä kyselyjä. Reilusti yli 4 000 ihmistä on mukana niin sanotulla jonotuslistalla.

”Pieniä määriä sieltä on laitettu myyntiin, mutta haluamme nyt varmistaa, että pystymme auttamaan terveydenhuollon toimipisteitä ja ihmisiä, jotka työnsä puolesta pitävät yhteiskuntaa pystyssä. Kun tilanne siellä on hyvä, voidaan tavaraa laittaa kuluttajamyyntiin enemmän.”

Tuotanto alkoi viime viikon torstaina. Tähän saakka on myyty lähinnä viiden litran käsidesikanistereita. Käytännössä Kyrö on Koskisen mukaan myynyt kaiken käsidesin, johon tislaamolla on ollut aineksia.

”Tänään olemme saaneet lisämateriaalia, jonka myötä pääsemme kunnolla vauhtiin. Kun ollaan täydessä vauhdissa, voimme tehdä suurin piirtein 10 000 käsidesipulloa per päivä. Silloin meitä rajoittaa lähinnä se, kuinka raaka-aineita saadaan tilattua”, Koskinen sanoo.

Moni yritys on koronakriisin vuoksi joutunut vaikeaan tilanteeseen. Samaan aikaan useat haasteita kohdanneet toimijat ovat pyrkineet löytämään uusia tapoja tehdä asioita sekä luovia ja nopeita ratkaisuja. Käsidesi on tästä oiva esimerkki.

”Emme ole ainoita emmekä ensimmäisiä tässä. Suomessa tähän ryhtyi varmaan ensimmäisenä savonlinnalainen pienpanimo Olaf Brewing. Kansainvälisesti sekä pienet että isot tislaamot ovat laittaneet omaa panostaan epidemian torjuntaan”, Mikko Koskinen kertoo.

Kyrön kohdalla yllättävät avaukset saivat jatkoa aprillipäivänä, kun yritys ilmoitti tuoneensa myyntiin yhdessä alusvaatteita valmistavan Mähöne Brothersin kanssa tuotetut pitkälahkeiset unisex-alushousut.

Erikoiselta kuulostava hanke ei kuitenkaan ole vitsi, vaan totisinta totta. Kalsarit on tuotu myyntiin Kyrön verkkokauppaan. Mikko Koskisen mukaan aprillipäivä sopii asian julkistamiseksi hyvin.

”Olemme aiemmin tehneet ainoastaan yhden aprillipilan uutisoinnin, joka oli pila. Sen jälkeen totesimme, että tämä on erinomainen päivä julkistaa asioita, joita tehdään oikeasti, mutta jotka voisivat olla myös aprillipäivän piloja.”

”Halusimme tehdä nämä kalsarit, koska meillä Suomessa on erinomainen kotiin kalsareissa jäämisen -perinne. Nyt sen voi sovittaa täydellisesti juuri tähän hetkeen”, Koskinen kertoo.