Alkoholialan arvostetuimpiin kilpailuihin kuuluva IWSC arvosteli ensimmäistä kertaa alkoholituotteiden pakkauksia, pulloja ja tyyliä. Tuomaristo kävi läpi yli 250 ehdotusta, joista 20 tuotteelle annettiin mitali.

Tuomariston mukaan Kyrö Dairy Creamin design edustaa ajatonta skandinaavista designia ja pullon suunnittelussa on onnistuttu upeasti tuomaan mukaan myös tarinankerronta.

Alkoholituotteiden määrän kasvaessa pullon ulkonäöllä ja ulkoasun suunnittelulla on entistä enemmän merkitystä.

"Pullon ulkonäkö on yhtä tärkeää kuin sen sisältö", kertoo tuomaristoon kuulunut Neil Ridley tiedotteessa.

Vanha meijeri palasi juurilleen

Kyrön ruistislaamo toimii vanhassa meijerissä ja kermaliköörin kehittäminen oli luonnollinen askel rukiiseen luottavalle tislaamolle.

Vaniljan, kaakaopapujen ja lakritsan uutos tislataan, jotta viskin ja kerman maut saadaan harmoniaan keskenään. Kerma tulee Kyrölle Toholammin meijeristä. Kyrön kermalikööri on laktoositon eikä siinä ole käytetty lainkaan säilöntäaineita.

Kyrö Distillery Companyn brändijohtaja Mikko Koskinen kertoo, että idea kermaisen tuotteen tekemiselle syntyi nimenomaan meijeristä, joka on tislaamon koti.

”Käytämme paljon paikallisia juuria brändin rakentamiseen ja muutoinkin tuotteisiin. Napue-ruisgini sai nimensä Isokyrössä sijaitsevalta Napuen kylältä. Oli loogista tuoda esiin myös meijerihistoriaa jollain tavalla.”

”Tuntui siltä, että kukaan ei ollut vielä tehnyt kovin mielenkiintoisia asioita kermalikööripuolella. Ajattelimme, että jos pystyisimme tekemään tällaisen lähikermaliköörin, joka on vielä kaiken lisäksi laktoositon, sille saattaisi olla menekkiä”, Koskinen kertoo M&M:lle.

Alkoholin markkinointi on Suomessa varsin rajattua. Siksi pakkausdesignin ja muotoilun merkitys on vielä suurempi kuin monissa muissa maissa.

”Meidän tärkein mediamme on usein se pakkaus. Suomen kaltaisessa maassa se, mitä pakkaus kertoo, on äärimmäisen tärkeää. Tässä pakkauksessa pyrimme ottamaan pullon, joka tuo mieleen vanhanajan portaille toimitetut maitolasipullot. Lisäksi halusimme tehdä pullosta tummanpuhuvan sijaan nimenomaan valkoisen”, Koskinen kertoo.

Pullon suunnittelusta vastannut Anssi Kähärä Werkligiltä halusi tehdä jotain poikkeavaa kermaliköörien maailmassa, joka ei tavallisesti yllätä makujen eikä pullojen ulkoasujen suhteen.

"Idea syntyi tuotteesta itsestään. Design on yksinkertainen, mutta samalla rikas. Kuten Dairy Creamin maku, myös ulkonäkö jättää tilaa omille tulkinnoille", Kähärä sanoo.

Kyrö Distillery Company sai alkunsa vuonna 2012, kun viisi ystävystä nautti saunan lauteilla ruisviskiä.

Yritys on tunnettu voitokkaasta Kyrö Napue -ginistä ja kaikki sen tuotteet valmistetaan 100-prosenttisesti rukiista. Tislaamo sijaitsee vanhassa meijerissä Isossakyrössä Pohjanmaalla, josta tuotteita viedään yli kolmeenkymmeneen maahan.

Lue lisää: Kyrö Distilleryn nimisekaannus poiki yllätystuotteen: ”Yksi arvoistamme on myös olla huumorintajuinen”

Lue lisää: Kyrö Distilleryn Napue-ginin nimi muuttuu – aiheutti englanninkielisessä ympäristössä sekaannuksia