Aika tarkalleen vuosi sitten huippukolumnistimme Elina Kettunen kynäili tekstin otsikolla ”Vitutus on kestävää kehitystä”. Kyseinen kirjoitus on toisinaan ponnahdellut analytiikassamme jossain päivän 30 luetuimman joukossa tasaisin väliajoin, mutta nyt se hyppäsi jostain ihmeen syystä peräti ykköspaikalle.

Kettusen teksti on priimaesimerkki sisällöstä, joka on ajaton, kiinnostava, somejakokelpoinen (kolme klikkiä viidestä tulee somesta) sekä hakukonenäkyvyydeltään erinomainen (https://lmgtfy.com/?q=vitutus tai https://lmgtfy.com/?q=vituttaa).

Tokihan oli juhannus, eikä verkossamme uuttakaan sisältöä ole ihmeemmin julkaistu kun 60 prosenttia toimituksestamme ja suunnilleen sama määrä lukijoistamme on karannut jonnekin laiturin nokkaan, mutta silti. Ei se ihan jokapäiväistä ole, että vanha teksti nousee uutismedian luetuimmaksi tai edes lähelle sitä. Siellä se nyt kuitenkin oli ja pienten purojen siivittämänä myös vuoden viiden luetuimman artikkelin joukossa.

Anekdoottina toki kerrottakoon, että edellisessä työpaikassani Iltalehdessä erästä vuosia vanhaa artikkelia jaettiin Suomen 4chanissa eli Ylilaudalla eräänlaisena rickrollauksena ja trollauksena, mikä sai sen toisinaan nousemaan julkiselle top 10 -listalle. Tämä puolestaan johti siihen, että tekniikka bannasi kyseisen jutun luetuimmista, mitä ei tietääkseni ole koko julkaisun olemassaolon aikana tehty yhdellekään toiselle jutulle.

Takaisin asiaan. Juttelin Vuoden toimistot -gaalassa ja sen jälkeen pariin otteeseen pienten digitoimistojen sarjan voittaneen Suomen Digimarkkinoinnin toimitusjohtajan Jaakko Suojasen kanssa. Keskusteluissa nousi esiin pienen toimiston yksi suurista ylpeydenaiheista: blogi. Toimiston perustaneen Suojasen ja pian kelkkaan mukaan hypänneen Niko Lahtisen puhteisiin kuului kirjoittaa joka viikko saitille vähintään yksi teksti leipätyökentästään. Tänä päivänä sisältöä tuottaa jo aika moni muukin ja tekstejä on kertynyt yli 500.

Suojanen ei peitellyt lainkaan intoaan kertoessaan, miten paljon hakukonenäkyvyyttä ja orgaanista liikennettä tekstit firman saitille tuovat. Kun tulevaisuuden markkinointitoivot tekevät koulutehtäviään ja hankkivat lähteitä opinnäytteisiin ja graduunsa, varsin iso määrä viitteitä alkaa osoitteella digimarkkinointi.fi/blogi. Ihan kiva hyöty, jos likipitäen jokainen alalle tulija on tänä päivänä tutustunut yritykseesi.

Potentiaalisista asiakkaista puhumattakaan.

Kettusen teksti on priimaesimerkki sisällöstä, joka on ajaton, kiinnostava, somejakokelpoinen (kolme klikkiä viidestä tulee somesta) sekä hakukonenäkyvyydeltään erinomainen (https://lmgtfy.com/?q=vitutus tai https://lmgtfy.com/?q=vituttaa).

Jatkuvaa liikennettä ja liidivirtaa tarvitaan ja ne korostuvat varsinkin hiljaisina aikoina, oli se sitten Suomen kesä kuten media-alalla tai mikä tahansa muu, kun asiakkaiden tavoittaminen markkinoinnin muilla keinoin on hankalaa tai kallista.

Luulisi, ettei tätä tänä päivänä tarvitsisi selittää esimerkiksi verkkokauppiaille, mutta näin korona-ajan inspiroimana aika suuren liudan uusia saitteja läpikäyneenä voin sanoa, että häkellyttävän monelta sivustolta puuttuu yhä edelleen kunnon sisältöjä. Siis sellaisia, jotka palvelevat asiakasta ja konvertoituvat ostoiksi tai mahdollisiksi uusiksi asiakassuhteiksi.

Hyvät yrittäjät, olivatpa kohteenne sitten yritys- tai kuluttajapuolella, laittakaa ne sisältönne kuntoon. Viiteensataan blogipostaukseen ja kymmeniintuhansiin viikkohitteihin on toki matkaa, mutta jostain se on aloitettava. Vaikka heti, sieltä laiturin nokasta.