Muoti

Jani Niipola 11.1. 10:58

Lahjakas Rolf Ekroth teki sen – Terinitin renessanssi säväytti Firenzessä

Rolf Ekroth
Tiistaina Palazzo Puccissa lanseerattiin Rolf Ekrothin omaa nimeä kantava mallisto ja Terinitin vaatemallisto.

Suomalaissuunnittelijan tuplanäytös Pitti Uomossa keräsi 500 hengen yleisön ja kehut Voguelta.

Palazzo Puccissa on varmasti yli 500-vuotisen historian aikana nähty kaikenlaista bakkanaalia, mutta tiistai-iltana Firenzen keskustan renessanssipalatsissa pelattiin varmuudella ensimmäistä kertaa pöytälätkää.

Suunnittelija Rolf Ekroth oli jo viime tammikuussa yksi Pitti Uomon suomalaisnimiä, mutta tänä tammikuun messuilla 38-vuotias Ekroth kirjautti nimensä kansainvälisen median ja ostajien kirjoihin isoilla kirjaimilla. Pöytälätkä oli rekvisiittaa, pääosassa loisti Ekrothin suunnittelu.

”Rolf Ekroth, nouseva suomalainen, onnistuu isosti tupladebyytillä Pitti Uomossa”, kuului USA:n Voguen juttu aiheesta.

Rolf Ekroth tunnetaan paitsi poikkeuksellisesta lahjakkuudestaan suunnittelijana myös kyvystään markkinoida itseään kiinnostavasti.

Kuva: Rolf Ekroth

Voguen jutussakin toistetaan Ekrothin poikkeuksellista tarinaa: lukion jälkeen hän lähti kapinahengessä opiskelemaan lähihoitajaksi, kun muut menivät Hankenille. Ekrothin kuuluisa oivallus on, että ei välttämättä kannata opiskella jotain alaa vain kapinahengessä. Sen jälkeen hän ehti lähes palaa loppuun pokeriammattilaisena ennen kuin löysi muodin ja Aalto-yliopiston. Onneksi löysi.

Tiistai-iltana hulppeassa Palazzo Puccissa nähtiin kaksi lanseerausta. Ekrothin ja uudelleenlanseeratun Terinitin yhteismallisto sekä suunnittelijan omaa nimeä kantava mallisto. Mäkihypyllä ja jääkiekolla flirttaileva Terinit-mallisto on ”helpompi” ja kaupallisempi kokonaisuus. Ekrothin oma teknisiä materiaaleja ja futuristista visiota yhdistelevä tykitys näyttää hänen lahjakkuutensa.

Sitä lahjakkuutta tiistai-iltana Firenzessä ihaili monisatapäinen yleisö. Mukana oli myös Suzy Menkes, joka on pitkäaikainen The International New York Timesin muotitoimittaja ja nykyisin International Voguen muotikriitikko. Jo Menkesin läsnäolo on muodin maailmassa nyökkäys, mutta arvostettu kriitikko viipyi keskustelemassa Ekrothin vartin. Se ei ole ”15 minutes of fame”, vaan 15 minuuttia ihmisen kanssa, joka tekee suunnittelijoista kuuluisuuksia.

Suomi oli Firenzen Pitti Uomo -messujen teemamaa viime vuoden tammikuussa. Yksi tammikuu ei kesää tee, siksi oli olennaista saada Suomen Guest Nation Finland -hankkeelle jatkumoa. Sitä saatiin.

”Guest Nation Finlandian perintönä käynnistimme nyt uuden yhteistyön Pitti Immaginen kanssa. Tarkoituksena on esitellä suomalaista osaamista Pitti Uomossa joka tammikuu”, sanoo Suomessa Pitti Uomon viestinnästä vastaavan Juni PR & Communicationin Martta Louekari.

Tavoite on selkeä. Luoda jatkumoa PR-ponnistuksille ja pitää Suomi puheenaiheena Pitti Uomossa. Palazzo Finlandese -nimellä kulkeva hanke tarjoaa jatkossakin uudelle brändille tai muulle projektille kansainvälisen näkyvyyden median ja sisäänostajien keskuudessa.

Louekarin ja Miia Kosken perustama Juni on saanut luotua hyvät suhteet Pitti Immagineen, ja sekin on olennaista jatkuvuuden kannalta.

Jo nyt puhetta oli siitä, mitä Suomesta tulee seuraavaksi. Toki kyse on myös haasteesta, mutta hyvästä sellaisesta.

”Voimme tarjota uudelle brändille hyvän alun”, Louekari kuvailee.

Olennaista on yhteistyö. Uusimmassa Markkinointi & Mainonta -lehdessä puhutaan siitä, että suomalaiset voivat lähteä maailmalle yhteistyöllä.

Ekrothin urheilullisissa mallistoissa on mäkihyppy- ja jääkiekkoteemaa. Kasassa on myös suomalaisen miesten muodin ykkösketju: Ekrothin mallistojen stailauksesta vastaa Aalto-yliopiston ihailtu lehtori Tuomas Laitinen, kuvat otti Osma Harvilahti, tuotannosta projektijohdosta vastaa Juni yhdessä Adam Alban kanssa ja mallina on muun muassa suomalainen kyky Zakarie Ali, joka oli viime vuonna koko miesten muodin viiden eniten käytetyn mallin joukossa.

Kansainväliseen läpimurtoon tarvitaan onneakin, mutta sitä avittavat suhteet Pitti Uomoon. Pittin virallinen hyväksyntä tuo uskottavuutta uudelle brändille. Rolf Ekroth käytti tilaisuutensa täydellisesti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.