Teleoperaattorit eivät odota suuria mullistuksia 3G-kytkykaupalta.

Kampanjat ovat keskikokoisia peruskampanjoita eikä yksikään operaattori halua arvioida, kuinka suuri osa asiakkaista tulee kytkytarjouksiin tarttumaan. Tai edes kuinka korkealle 3G-penetraatio voi tänä vuonna nousta. Tällä hetkellä se on Suomessa alle prosentin, kun Euroopassa luku on keskimäärin yhdeksän.

- Tämä ei ole yhden kampanjan asia, vaan kulutustottumuksien muuttuminen kestää pidemmän aikaa, Soneran Thomas Pimenoff pohtii.

Sonera ja Elisa säästelevätkin paukkujaan varmistaakseen, että niillä riittää rahaa tuotekehitykseen. Sujuvasti toimivan internetin, videopuhelujen ja Nelosen ohjelmavirran lisäksi ne eivät järin kummoisia palveluita voi vielä lupailla. Sonera tarjoaa Sanoman Musiikkilataamonmp3-palvelua reilusti laajakaistahintoja kalliimmalla, ja Elisa lupaa muun muassa urheilu- ja Kummeli-videoclippejä.

DNAon 3G:n suhteen kaikkein skeptisin.Markkinointijohtaja Pekka Väisänen epäilee, etteivät nopeat omaksujat halua sitoutua pariksi vuodeksi yhteen 3G-puhelinmalliin. DNA:n tarjonnasta puuttuu sekä mobiili-tv että musiikkipalvelut, ja sen 3G-verkko toimii toistaiseksi vain pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Lahdessa.

Ei ihme, että DNA jatkaa edullisuutta korostavaa markkinoinnin linjaansa. Elämä on nimittäin kallis, samoin mobiilipalvelujen tuotekehitys.