Turun Kupittaan Citymarketissa päivittäistavarakauppaa pyörittävä kauppias Hannu Aaltonen uskoo lattian myyntivoimaan.

Hän on jo useilla tuoteryhmillä osoittanut satavarmaksi, että keskelle kaupan lattiaa sijoitettu massa tuotetta myy paljon paremmin kuin sama tavara hyllyissä.

- Nyrkkisääntönä voi pitää, että myynti nousee vähintään viisinkertaiseksi, enimmillään jopa kymmenkertaisesti hyllymyyntiin verrattuna, Aaltonen sanoo.

Hän kertoo esimerkin.

- Kasasimme lattialle ison kasan hapankorppupakkauksia. Kun normaalisti näitä pakkauksia menee hyllystä kaupaksi 7-8 kappaletta päivässä eli viitisenkymmentä viikossa, lattialta niitä myytiin viikon aikana 800 kappaletta.

Hapankorppujen menekki perustui ennen muuta heräteostamiseen.

- Tuskin kovinkaan monen kauppaan tulijan ostoslistalla luki, että osta hapankorppuja.

Myynti nousee siitäkin huolimatta, että tuotteen yksikköhinta on sama kuin hyllytavaralla. Jos läjään liittyy lisäksi hintatarjous, myynti vielä kolminkertaistuu.

- Lattiamyynti todistaa, että kauppa pystyy vaikuttamaan ihan hirveästi kuluttajan ostopäätöksiin, Aaltonen sanoo.

Kaikki hyötyvät

Aaltosen mukaan massasta myyminen on yleistynyt, mutta jo tilasyistä lattiapinnan käyttö myyntiin sopii vain suuriin myymälöihin. Suurien myymäläyksiköiden haltijat tarjoavat pinta-alaansa tavarantoimittajilleen.

- Monet valmistajat ovat ajaneet myyntiorganisaationsa minimiin, joten heidän etunaan on saada kerralla suuri määrä myytyä, Aaltonen sanoo.

Kupittaan Cittarissa tuotteitaan ovat lattialta myyneet muun muassa panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden ja makeisteollisuuden valmistajat.

Aaltosen mukaan kyse ei ole siitä, että valmistava teollisuus vuokraa päivittäistavarakaupasta määräalan määräajaksi, vaan vastavuoroisuudesta.

- Kauppa sitoutuu isoon ostomäärään. Kun rakensimme hapankorppumassaa, ostimme kerralla 30 lavaa, joissa kussakin on vajaat 200 pakettia.

Auttaa uutuuksia

Aaltonen pitää jättikasaa erityisen toimivana uutuustuotteiden myynnissä.

- Tuen uutuustuotteiden esittelyä, koska asiakkaat ovat niistä kiinnostuneita. Ruoka on trendikästä ja näin 20 vuoden kauppiasuran jälkeen tunnen ensi kertaa olevani trendikkäällä alalla.

Aaltonen pyörittää CM-yksikköä, joka työllistää 90 ihmistä ja jonka myynti oli viime vuonna 49 miljoonaa euroa. Viime vuoden myynti oli historian paras, ja Aaltonen odottaa tästäkin vuodesta menestyksellistä.

- Ainakin vielä olemme 10 prosenttia edellä siitä, mitä odotimme.

Kupittaan Citymarket on tällä vuosituhannella ollut kolmena vuotena ketjun paras päivittäistavaramyymälä.