Cannes

Aleksi Ylä-Anttila 19.6. 22:30

Land of Free Press lunasti odotukset Cannesissa – Suomeen matkaa hopealeijona: "Meidän oli pakko tehdä tämä kampanja"

Pekka Mustonen
Voittajien on helppo hymyillä. Kuvassa vasemmalta Helsingin Sanomien markkinointijohtaja Veera Siivonen, TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja Jyrki Poutanen, TBWA\Helsingin toimitusjohtaja Sami Tikkanen sekä kampanjaa HS:lle tekemässä ollut, nykyinen Woltin designjohtaja Alo Valtere.

Helsingin Sanomien lehdistönvapauskampanja Land of Free Press voitti hopeisen leijonan Cannes Lions -festivaalin PR-sarjassa.

Yhdessä TBWA\Helsingin kanssa viime kesänä toteutettu Land of Free Press -kampanja oli ennakkoon ajatellen kenties Suomen todennäköisin menestyjä Cannes Lions -festivaaleilla.

Odotukset olivat oikeutettuja. Sen kertoo PR-sarjassa keskiviikkona voitettu hopealeijona.

Helsingin Sanomien markkinointijohtaja Veera Siivonen on syystäkin mielissään komeasta tunnustuksesta kisassa, jossa palkitaan maailman parhaat luovat työt vuosittain.

"Teimme markkinointia suoraan arvojemme pohjalta. Hesarin edeltäjä lopetettiin, koska sen kirjoittelu oli liikaa valtaapitäville. Näin tapahtuu jatkuvasti muualla ja siksi meidän oli pakko tehdä tämä kampanja."

"Kiva nähdä, että markkinointiväki arvostaa tekoamme ja sen tärkeitä pyrkimyksiä", Siivonen kertoo M&M:lle.

TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja Jyrki Poutanen kertoo, että keskiviikko oli toimiston tekijöille tunteiden vuoristorataa.

"Päivä meni jännittäessä ja tunnelma muuttui nollasta sataan. Ensimmäisten tietojen mukaan, mitään ei ollut tulossa, mutta sitten tuli tieto hopeasta. Fiilikset muuttuivat totaalisesti", Poutanen kertoo.

Helsingin Sanomien kampanja näkyi myös Musiikkitalon mainosnäytöllä. Kampanja kesti huippukokouksen ajan. | Kuva: Helsingin Sanomat



Land of Free Press sai Cannesissa tiistaina seitsemän shortlistausta. PR-sarjan ohella kampanja ylsi shortlistille Direct Lions- ja Media-sarjoissa. Suomessa ylistystä kerännyt kampanja on voittanut keväällä muun muassa Vuoden Huippujen pääpalkinnon ja Grand Effien.

Kampanja on osoitus siitä, kuinka ideasta voidaan edetä onnistuneeseen toteutukseen salamannopeasti.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasivat toisensa Helsingin huippukokouksessa Presidentinlinnassa viime vuonna 16. heinäkuuta.

HS ja TBWA valmistelivat kokouspäiväksi pikavauhdilla kampanjan, jossa presidenttien kulkureittien varrella sijaitsevat ulkomainospinnat täytettiin HS:n vanhoilla englanniksi ja venäjäksi käännetyillä uutisotsikoilla, joissa kerrotaan, kuinka presidentit ovat suhtautuneet mediaan kotimaassaan.

Kampanjasta kirjoitettiin pikavauhdilla yli 2 500 juttua. Aiheeseen tarttuivat muun muassa uutiskanava CNN sekä New York Postin, The Guardianin ja Die Weltin kaltaiset kansainvälisesti suositut julkaisut.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö