Elokuvat

Aleksi Ylä-Anttila 4.12. 11:46

Lapissa kuvattu Ailo-elokuva lähtee valloittamaan maailmaa: "Poikkeuksellinen hanke Suomessa"

MRP Matila Röhr Productions Oy
Ailo-poro kasvaa elokuvan aikana vasasta nuorukaiseksi Lapin maisemissa.

Elokuva on myyty Eurooppaan, Japaniin, Kiinaan sekä Amerikan markkinoille.

Kokonaan Lapissa kuvattu luontoelokuva Ailo – Pienen poron suuri seikkailu saa ensi-iltansa Suomessa 21.12. Elokuva kertoo Ailo-poron selviytymistarinan ensimmäisellä vuoden kestoisella vaelluksellaan Lapin luonnossa. Matkan aikana Ailo varttuu pikkuvasasta nuorukaiseksi.

Koko perheelle suunnattu elokuva on lajityypiltään luontoseikkailu. Se esittelee Lapin maisemia sekä sen villejä eläimiä dokemntaarisella otteella. Suomessa elokuvan kertojana toimii Peter Franzén.

Elokuva on suomalais-ranskalainen yhteistuotanto. Tuottajina toimivat suomalainen tuotantoyhtiö MRP Matila Röhr Productions Oy sekä ranskalaiset tuotantoyhtiöt Borsalino Production ja Gaumont.

Elokuva tulee helmikuussa ensi-iltaan Saksassa, maaliskuussa Ranskassa ja sen jälkeen myös kaikissa muissa manner-Euroopan maissa. Elokuva pääsee teatterilevitykseen myös Japanissa ja Kiinassa sekä Amerikassa.

MRP Matila Röhr Productionsin Brand integration & PR Ville Paija kertoo, että elokuva on saanut käytännössä katsoen kaikkien territorioiden pääjakelijat vastaamaan elokuvan jakelusta paikallisella markkinalla.

Muun muassa Japanissa elokuvan jakelusta vastaa maan suurin jakelija Gaga. Maailmanlaajuinen katsojaennuste on Paijan mukaan 100 miljoonaa.

"Jakelu on erittäin laajaa. Japanissa on aika monta sataa miljoonaa ihmistä ja Kiinassa vielä vähän enemmän. Kun sen jälkeen mennään vielä Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Australiaan, katsojaennuste on laskettu ihan sen mukaan", Paija sanoo.

Pitkä ja kallis markkinointikampanja

Elokuvan markkinointikampanja on Suomessa nyt alkanut. Kampanjan pääpaino on Paijan mukaan vahvasti televisiossa.

"Nojaamme hyvin vahvasti televisioon. MTV-kanavalla ajetaan yhteensä 38 miljoonaa katsojakontaktia. Määrä on laskettu MTV:n 50-luvulta tekemän TV-mittaritutkimuksen mukaisesti"."

Markkinointikampanjassa kumppaneina ovat hiihtokeskus Suomutunturi, hirsitaloja valmistava Honkarakenne, tiellä haviatuista poroista varoittavan sovelluksen kehittänyt Porokello, Visit Finland sekä House of Lapland.

Televisiokampanjan lisäksi kampanjaan kuuluu Nordisk Filmin kautta toteutettavaa online-mainontaa sekä mainontaa sosiaalisessa mediassa kumppaneiden kautta ja heidän kanavissaan. Kampanjan budjetti on Ville Paijan mukaan "useita satoja tuhansia euroja".

Elokuvassa nähdään Lapin villieläimiä omassa elinympäristössään. | Kuva: MRP Matila Röhr Productions Oy

 

Kampanja on nyt alkanut ja jatkuu Paijan mukaan pitkälle ensi vuoden puolelle. Tarkkaa kestoa hän ei kilpailullisista syistä halua kertoa. Paija arvioi, että kyseessä on yksi suurimmista elokuvan markkinointikampanjoista, joita Suomessa on tehty tähän mennessä.

"Näin vahvasti tv-vetoista kampanjaa elokuvamarkkinoinnin yhteydessä ei tule mieleen. Siinä mielessä tämä on poikkeuksellinen hanke Suomessa. Mediapanostus tulee meidän kumppaneiltamme", Paija kertoo.

Yritykset ovat lähteneet mukaan myös kasvattaakseen omaa liiketoimintaansa ja tunnettuttaan. Paijan mukaan esimerkiksi toistaiseksi melko tuntematon Porokello haluaa pudottaa porokolarien määräb seuraavan vuoden aikana puoleen nykyisestä kehittämänsä varoitusjärjestelmän kautta.

"Kaikilla kumppaneillamme on myös kansainvälinen ambitio. Honkarakenne haluaa myydä mökkejä Japaniin ja Kiinaan. Suomutunturi haluaa houkutella kiinalaisia, japanilaisia ja mielellään myös englantilaisia ja saksalaisia turisteja. Ja Porokello on viemässä sovellustaan Ruotsiin ja Norjaan. Julkisrahoitteiset Visit Finland ja House of Lapland ovat olleet vahvasti jo tuotantovaiheessa mukana.

Yhteistyö kantaa hedelmää

Ailo-elokuva on saanut suomalaisittain poikkeuksellisen laajan jakelun kansainvälisen rahoituksen ja yhteistyön kautta.

Ranskalainen tuotantoyhtiö Gaumont on maailman vanhin elokuvayhitö ja kolmen suurimman elokuvayhtiön joukossa Euroopassa.

"Gaumont hoiti jakelun todella nopeasti. Kun päätös elokuvan tekemisestä oli tehty, meni vain pari viiikkoa, ja elokuva oli myyty näihin maihin", Paija sanoo.

Gaumont on Paijan mukaan studiona mahdollistanut elokuvan tekemisen ja kansainvälisen rahoituksen elokuvalle.

Elokuvan kokonaisbudjetti on noin kolme miljoonaa euroa. Rahoituksesta noin kaksi kolmasosaa tulee Ranskasta ja loput Suomesta. Eokuvassa mukana ovat tukijoina ja kumppaneina SES, Tekes ja Yle.

"Aika usein Suomessa mennään aika pienillä tuotanto- ja markkinointibudjeteilla. Kun elokuva lanseerataan, audiovisuaalisten markkinointikanavien käyttö on todella tärkeää. Tämä on suomalaisittain iso panostus, josta on pitkälti kiittäminen kansainvälistä yhteistyötä."