Lapin houkutus matkailukohteena on hyvässä nosteessa. Viime vuonna Lapissa rekisteröitiin kaiken kaikkiaan 2,36 miljoonaa yöpymistä.

Tammi-syyskuun aikana yöpymisten määrä kasvoi jopa 8,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Matkailijamääriä Lappiin olisi myös varaa kasvattaa vielä selkeästi, sillä House of Lapland in ja Lapin liiton matkailun alueorganisaatioilta keräämien tietojen mukaan Lapissa on arviolta noin 100 000 vuodepaikkaa, joista kolmasosa on hotelleissa.

Lähivuosina vuodepaikkoja on tulossa myös lisää noin 20 000.

”Majoituskapasiteettia on, eli meille Lappiin kyllä mahtuu. Tarvitsemme kuitenkin uusia keinoja tasata sesonkivaihtelua. Meidän täytyy pystyä hyödyntämään digitaalista markkinointia ja uusia työkaluja, jotta voimme kertoa entistä kohdennetummin Lapin matkailutarjonnasta erityisesti itsenäisille matkustajille. Esimerkiksi kiinalaiset ovat olleet erittäin kiinnostuneita Lapin kesästä”, huomauttaa House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen tiedotteessa.

Tarssasen mukaan matkailun verkkokauppa kasvaa Suomessa hitaammin kuin muualla Euroopassa.

Tarssasen kanssa samoilla linjoilla on myös Lapissa parikymmentä vuotta matkailuyrittäjän toiminut SantaPark in toimitusjohtaja Ilkka Länkinen. Hänen mukaansa Lapin matkailusesonkia voitaisiin pidentää kolmella kuukaudella markkinoimalla jo syksyllä alkavia revontulia sekä yötöntä yötä.

”Revontulisesonki voisi alkaa jo syyskuussa. Erityisesti aasialaisille revontulet ovat kova juttu. Uusilla asiakasvirroilla palvelumme voitaisiin pitää auki myös muille matkustajille ja näin lentoja olisi mahdollista saada enemmän”, Länkinen sanoo.

House of Lapland on Lapin kuntien, korkeakoulujen sekä Lapin Yrittäjien omistama markkinointi- ja viestintätalo.