House of Lapland on käynnistänyt markkinointikampanja, jonka tavoitteena houkutella Lappiin ulkomaista työvoimaa tulevalle matkailusesongille.

Kampanjointi kohdennetaan Facebookissa 20–39-vuotiaille luonnosta ja luontoseikkailuista kiinnostuneille kohderyhmille Espanjassa, Portugalissa, Italiassa, Romaniassa, Kreikassa ja Kroatiassa.

Kampanjassa potentiaalisia työntekijäitä ohjataan tutustumaan lapland.fi-sivuston englanninkieliseen Live & Work -osioon sekä osallistumaan syyskuussa järjestettävään Work in Lapland -rekrytointitapahtumaan. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Lapin TE-palveluiden kanssa.

House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen kertoo M&M:lle, että Lappiin kaivataan työvoimaa, koska matkailualan kasvu on tällä hetkellä kovaa. Tarssasella tai Lapin TE-toimistolla ei ole tietoa eikä arviota, miten paljon työntekijöitä tarvitaan tulevaa sesonkia varten.

"Työvoimaa tarvitaan erityisesti hiihtokeskuksissa. Tässä kampanjassa on kyse pääosin matkailualan työpaikoista. Kaipaamme esimerkiksi asiakaspalvelu- ja keittiöosaamista sekä safarioppaita, aika monipuolista osaamista kaivataan. Asiakaspalveluosaaminen ja kielitaito ovat tärkeimmät kriteerit."

Kampanja tavoitti ensimmäisen viikon aikana 130 000. Se on Tarssasen mukaan kampanjalle hyvä saavutus.

"Tämä todistaa, että moni haluaa tulla kokeilemaan Lapissa asumista. Meidän matkailubrändistä on tässä hyötyä."

Markkinoinnin kohdentaminen perustuu House of Laplandin kevään aikana toteuttamaan kohderyhmätutkimuksen, jossa selvitettiin Lapista työpaikkana kiinnostuneiden eurooppalaisten nuorten arvomaailmaa ja profiilia.

Saksassa ja Espanjassa toteutetun selvityksen mukaan Lappi kiinnostaa erityisesti työorientoituneita ja uusista elämyksistä sekä luonnosta kiinnostuneita eurooppalaisia.

"Lappi kiinnostaa työorientuneita mutta rohkeita henkilöitä. Siis sellaisia ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään erilaisia ratkaisuja elämässään."

Viime vuonna Lapissa kansainvälisten matkailijoiden määrä kasvoi 22 prosenttia yöpyjien määrässä laskettuna. Lapissa yönsä vietti viime vuonna 1,48 miljoonaa ulkomaista matkailijaa.

Suomen Lappiin virtaa turisteja eniten Euroopasta. Yöpyneiden matkailijoiden kärkipäätä pitää Iso-Britannia 274 000 matkailijalla. Toiseksi aktiivisen yöpyjäryhmä oli viime vuonna saksalaiset, joita Lapissa yöpyi 162 000. Kiinalaisten matkailijoiden määrä kasvoi viime vuonna yli 80 prosenttia, mutta yöpyjien määrässä on vielä kasvunvaraa. Lapissa yöpyi viime vuonna 63 700 kiinalaista.

"Kiina ei mahdu vielä meidän viiden kärkeen, vaikka kiinalaisten matkailijoiden määrästä puhutaan paljon."