Oululainen Fantastec tavoittelee lähiviikkoina julkistettavalle selainpelilleen viittä miljoonaa aktiivikäyttäjää reilussa vuodessa.

- Jostain on lähdettävä liikkeelle. Farmvilleen verrattuna tavoite on aika vaatimaton, Fantastecin toimitusjohtaja Juha Väisänen myhäilee.

Pohjois-Suomen matkailukohteisiin sijoittuva 3d-pelimaailma Polar Heroes tavoittelee lapsia ja näiden vanhempia. Pelistä innostuttuaan piltit maanittelevat koko perheen lomailemaan pelistä tuttuihin Lapin maisemiin.

Idealla on mahdollisuuksia, jos lapset innostuvat pelistä. Kuluttajatutkimuslaitos vahvistaa sen, minkä moni vanhempi tietää: lapsilla on paljon sananvaltaa siihen, missä perhe lomansa viettää.

Fantastecin teettämän esitutkimuksen mukaan lapsiperheet ovat pelistä hyvinkin kiinnostuneita.

Ensi vaiheessa liikevaihto tulee matkailukohteilta. Pilottiasiakkaita ovat muun muassa Levi, Iso-Syöte ja Kemin Lumilinna.

Väisänen suunnittelee, että jatkossa liikevaihtoa tulisi myös pelin maksullisista lisäpalveluista, joita vanhemmat ostaisivat.

Ensi vuoden liikevaihtotavoite on 1,8 miljoonaa euroa, mikä merkitsisi noin 600 prosentin vuosikasvua.

Maksutonta markkinointia

Peliä markkinoidaan monessa kanavassa pienellä budjetilla. Yhtiö on solminut useita kumppanuuksia, joissa ei juuri liiku rahaa.

Pelissä on esimerkiksi kansainvälisesti esitettävään Red Caps -piirrossarjaan ja -elokuvaan nivoutuva osio. Vastavuoroisesti peli on esillä Red Capsin markkinoinnissa, joka alkaa ensi vuonna Suomessakin, kun sarjaa aletaan esittää täällä.

Verkossa Polar Heroes on esillä muun muassa matkailukumppaneiden palveluissa ja peliportaaleissa. Applifierin kaltaiset liikenteenvaihtoverkostot ovat myös käytössä. Väisänen ynnäillee verkoston tavoittavan kaikkiaan noin 20-30 miljoonaa lasta vuodessa.

Tehokkainta matkamarkkinointia

Idea Polar Heroesista syntyi, kun Väisänen näki pienen kummityttönsä pelaavan netin räiskintäpeliä. Vastaavia moninpelattavia lasten 3d-seikkailumaailmoja, joiden tarjonta on vanhempien mieleen, ei Väisäsen mukaan juuri ole.

- Lähin kilpailija on yhdysvaltalainen Jumpstart, joka sai puolessa vuodessa 2,5 miljoonaa maksavaa pelaajaa.

Väisänen jättää mainitsematta Disneyn Club Penguin -pelin, jolla on noin kuusi miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Sitä, miten monen pelaajan perhe oikeasti suuntaa lomalle Suomen Lappiin, Väisänen ei lähde vielä arvailemaan.

- Teetämme asiasta tutkimuksen.

Odotuksia yhtiöllä kyllä on. Vuonna 2012 Polar Heroesin on määrä olla Suomen tehokkain matkailumarkkinointijärjestelmä.