15-vuotias JoJo Siwa postasi helmikuussa YouTube-videon vähittäiskauppaketju Target in myymälästä. Hän laittoi jokaisesta tuotteesta yhden kappaleen ostoskoriin, vaatteita, mukaan lukien hänen oman suosikkipaitamerkkinsä. Asiasta kertoo AdAge.

"Otin yhden kaikkea, mitä vain löysin. Katsotaanpa seuraavaksi, onko heillä leluja", hän hehkuttaa kameran edessä.

Kyseinen video kiteyttää hyvin syyt, joiden ansiosta YouTubesta on tullut maailman katsotuin videopalvelu. Siwa tanssii, laulaa ja kirkuu ihastuksesta kameralle ja vetoaa miljooniin katsojiin, enimmäkseen tyttöihin.

Omahan kaupugista kotoisin olevalla Siwalla on YouTubessa yli yhdeksän miljoonaa tilaajaa. Nuoren idolin menestys heijastelee kuitenkin samaan aikaan hyvin myös eettistä ongelmaa, jonka YouTuben suosio lasten keskuudessa on luonut videopalvelun omistavalle Google lle.

Siwa on nimittäin tekemiensä videoiden lisäksi tehnyt markkinointisopimuksen Target-ketjun kahden vaatemerkin kanssa. Target on Yhdysvaltojen toiseksi suurin vähittäismyyntiketju. Kun hän postaa videon Targetin myymälästä, on vaikeaa erottaa, milloin kyse on mainonnasta. Samaan aikaan video päätyy tuhansien ihastuneiden lasten katsottavaksi.

YouTube on operoinut perustamisestaan lähtien vuodesta 2005 perinteisen television sääntelyn ulkopuolella. Mutta se on kasvanut niin isoksi vaikuttajaksi, että silkkihansikassääntelyn ajat voivat AdAgen mukaan olla ohi.

"Sponsoroidun sisällön määrän kasvu ja lapsivaikuttajat ovat valtava ilmiö", sanoo Children's Advertising Review Unitin (CARU) johtaja Dona Fraser. CAR on elin, joka valvoo lapsiin kohdistuvaa mainontaa, jota yhtiöt itse, Google mukaan luettuna, rahoittavat.

"Tämä ilmiö on räjähtänyt kasvojemme edessä. Miten nyt voisimme siivota kaikki lapsivaikuttajat pois sieltä?", Fraser kysyy.

Liittovaltion kauppakomissio on varoittanut kymmeniä Instagramin vaikuttajia vuonna 2017, sillä he eivät ole selkeästi ilmaisseet, että heille maksetaan tuotteiden markkinoinnista.

YouTube toteaa antamassaan lausunnossa, että palveluun sisältöä tekevät henkilöt ovat itse vastuussa siitä, että heidän sisältönsä noudattavat paikallisia lakeja, määräyksiä sekä YouTuben omia linjauksia, mukaan lukien tuotesijoittelu.

"Mikäli sisältö rikkoo näitä pelisääntöjä, voimme ryhtyä toimenpiteisiin, mikä voi tarkoittaa sisällön poistamista. '

YouTube poisti yhden Siwan julkaisun sen jälkeen, kun uutistoimisto Bloomberg oli kysynyt videopalvelulta asiasta.

Jotkut videoiden tekijöistä ilmoittavat selkeästi, mikäli heidän postauksensa on markkinointia.

Kristine Pack johtaa Family Fun Packia, kanavaa, jolla on melkein 8 miljoonaa tilaajaa. Hänen mukaansa jotkut markkinoivat vaativat selkeästi sellaista merkintää. Iso "maksettua sisältöä" -teksti juoksee koko videon ajan ruudussa. Mutta se karkottaa Packin mukaan katsojat tykkänään.

"Sehän ei loppujen lopuksi ole muuta kuin tavallinen mainos," hän toteaa.

Targetin tiedottaja Joe Poulos kertoo, ettei yhtiö suoraan maksa Siwalle tai ketjun kauppiaille. Hän myös väittää, ettei Siwa muutenkaan saa heiltä mitään siitä, että "tekee ja jakaa sisältöä Targetin puolesta."

Target on Yhdysvaltain toiseksi suurin alennustavarataloketju Walmart in jälkeen. Walmart ei vastannut asiaa koskeviin kommenttipyyntöihin.