Huomautukset

M&M 27.1.2015 10:51 päivitetty 4.2.2016 10:51

Lapsille sopimattomia mainoksia, väkivaltaa ja vähäpukeisia naisia – Mainonnan eettinen neuvosto jakoi neljä huomautusta

Hyvän tavan vastaiset mainokset saivat huomautukset Mainonnan eettisen neuvoston kokouksessa.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautukset neljälle mainoksella. Mainokset olivat hyvän tavan vastaisia.

Huippukiva.fi- ja Hotlips-verkkokauppojen radiomainokset olivat suunnattu aikuisille, mutta niitä esitettiin päiväsaikaan. Neuvoston ratkaisukäytännön mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, jos se on lapsille sopimaton ja sitä esitetään ennen kello 21.

Väkivallan vuoksi huomautuksen sai Bailey's -juoman televisiomainos. Väkivaltaisten elementtien hyödyntäminen mainonnassa on hyväksyttävää vain, jos markkinoitavaan tuotteeseen liittyy luonnollinen peruste, kuten voi olla mainostettaessa väkivaltaisia kohtauksia sisältävää elokuvaa tai kirjaa.

CarClean Finlandin mainoksessa käytettiin vähäpukeista naista katseenvangitsijana ilman yhteyttä mainostettavaan palveluun. Neuvosto otti mainoksen omasta aloitteestaan käsittelyyn ja lausui sen olevan hyvän tavan vastainen.

CarClean Finland sai huomautuksen jo toisen kerran samasta mainoksesta. Yritykselle annettiin huomautus vuonna 2009.

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja yksittäisten mainosten hyvän tavan mukaisuudesta. Neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö