The Drumin asiantuntijaraati nosti listalleen yhteensä kuusi työtä Euroopasta. Mukana on lastenPlan International Suomen kampanja, jossa luotiin äitiysvaatteita 12-vuotiaille lapsiäideille.

Kampanja oli aiemmin nostettu esille myös The Drumin Ad of the Day -palstalla. Myös AdWeek kertoi kampanjasta elokuussa.

Kampanjan ideoi järjestölle markkinointitoimisto Hasan & Partners. Kampanja toteutettiin yhteistyössä vaatesuunnittelija Paola Suhosen ja valokuvaaja Meeri Koutaniemen kanssa. Kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lapsiäitien tilanteesta sekä edistää tyttöjen oikeuksia.

Suhonen suunnitteli kampanjaa varten uuden raskausvaatemalliston. Koutaniemi puolestaan otti kuvat sambialaisesta Fridah-tytöstä, joka oli tullut raskaaksi 12-vuotiaana. Hän kertoi kokemuksistaan elokuussa AdWeekille.

"Raskaaksi tuleminen oli vain yksi virhe ja nyt elämäni on pilalla. En voi käydä koulua tai leikkiä ystävieni kanssa. Jos valokuvat auttavat muita tyttöjä, olen iloinen", Fridah kuvaili tuntemuksiaan.

Peräti seitsemän miljoonaa kehitysmaissa asuvaa lasta synnyttää vuosittain. Planin ja Hasan & Partnersin tavoitteena on ollut nostaa esille ongelmia, joita äidiksi tuleminen nuorella iällä aiheuttaa.

Synnyttäneet tytöt saattavat jättää koulun kesken huolehtiakseen lapsesta. Pahimmissa tapauksissa synnyttänyt lapsiäiti saattaa jopa tehdä itsemurhan.

"Nuorille lapsille tarkoitetun äitiysvaatemalliston suunnittelu on luonnotonta ja häiritsevää, ja juuri tämä on se asia, jonka haluamme tuoda esille. Vaatteet paljastavat shokeeraavan totuuden noin seitsemästä miljoonasta lapsesta, jotka tulevat raskaaksi joka vuosi. Tämä on vaatekokoelma, jonka ei pitäisi olla olemassa eikä sille ylipäätään pitäisi olla tarvetta", Hasan & Partnersin senior creative Anu Niemonen kertoi AdWeekin mukaan elokuussa.