Lassi Kurkijärvi on nimitetty Proof Advisoryn toimitusjohtajaksi. Kurkijärvi siirtyy tehtävään digikonsulttiyhtiö Solitan liiketoimintajohtajan paikalta. Aiemmin hän työskenteli vuosia Sanoman digitaalisen liiketoiminnan kehittäjänä ja johtajana Hollannissa. Kurkijärvi on konsultoinut innovaatioiden kaupallistamisesta kansainvälisiä suuryrityksiä ja tekee vapaaehtoistyötä muun muassa Sylva ry:n hallituksen puheenjohtajana.

Salomaa-markkinointiviestintäkonserniin kuuluvan Proof Advisoryn ensisijainen tavoite on auttaa suomalaisia yrityksiä tekemään kaupallistamisesta keskeinen menestystekijä. Se keskittyy b-to-b-yritysten kaupallistamiseen, tuotteistamiseen, kansainvälistymiseen, myyntiin ja markkinoille vientiin.

Useassa hallituksessa istunut Kurkijärvi sanoo, että kotimaisten yritysten kannattaisi olla ylpeästi kaupallisia.

”Suomessa myyminen mielletään liian usein pelkäksi tuputtamiseksi, vaikka se todellisuudessa on kaikkea muuta. Myyminen on taitoa argumentoida ja kiteyttää ideansa niin hyvin, että toiselle herää halu se oikeasti ostaa”, hän toteaa tiedotteessa.

Kurkijärvi on huomannut toimiessaan eri tehtävissä niin Suomessa kuin maailmalla että innovaatioiden kaupallistamisessa suomalaisyritykset eivät pärjää kansainvälisessä kilpailussa riittävän hyvin.

”Olemme kärkimaa uuden kehittämisessä, mutta ideoiden kaupallistamisessa innovaatioiksi aika lailla häntäpäässä. Jos bkt:n kannalta ajatellaan, olemme selvästi jäljessä niitä maita, jotka ovat hyviä molemmissa. Tässä on valtava mahdollisuus kiriä. Etenkin pienten ja keskisuurten yritysten potentiaali on Suomessa erityisen suuri.”

Proof Advisoryn tavoitteet tukevat myös hallituksen työllisyystavoitteita.

"Suomessa on noin 20 000 pien- ja keskisuurta yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin 600 000 ihmistä. Jos saisimme niiden viennin vetämään, ja nämä yritykset palkkaamaan ihmisiä, olisi Suomessa vahva työllisyystilanne.”

Proof tuottaa tietoa kohdeasiakkaista ja -markkinoista ja heidän päätöksenteostaan sekä jalostaa tutkimus- ja kehitystyön tuloksia yhdessä toimeksiantajien kanssa kaupallisiksi konsepteiksi. Käytännössä yhtiö suunnittelee ja toteuttaa markkinoille viemiseen liittyviä toimenpiteitä ja ansaintamalleja sekä mittaa, analysoi ja optimoi myynnin ja markkinoinnin panostuksia. Proofilla on verkostot 15 eri maassa.

"Menestys ei synny äärimmilleen hiotuilla exceleillä, vaan ymmärtämällä asiakkaita ja rohkeudella sekä yrityksen kilpailuedun tunnistamisella ja sen taitavalla brändäämisellä”, Kurkijärvi kiteyttää.