Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) aikoo rakentaa uuden lastensairaalan ja rahoittaa sitä sponsorituloilla. Hus suunnittelee keräävänsä kolmessa vuodessa miljoonaa euroa sponsoreilta ja 20 miljoonaa suoraan kansalaisilta.

"Koko sairaalan, käytävien ja aulojen nimet voidaan myydä. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon", sanoo Bob Helsingin toimitusjohtaja Jukka Kurttila .

Hän on mukana Uusi lastensairaala 2017 ry:ssä. Bob Helsinki tekee keräyskampanjan suunnittelun ilmaiseksi.

Yhdistys kerää rahat sairaalan tukisäätiölle. Säätiö on hyvin verkostoitunut. Hallituksessa istuvat muun muassa Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin , OP-Pohjolan pääjohtaja Reijo Karhinen ja Fortumin yhteiskuntasuhteiden johtaja Anne Brunila .

Rahoista on kova kisa

Mainostajien liiton barometrin mukaan noin 45 prosenttia sponsoreista aikoo vähentää panostuksiaan. Vain hieman yli kymmenen prosenttia lisää rahan käyttöä.

"Kilpailu rahoista on todella kovaa", sanoo Kurttila.

Muuhun kuin kulttuurin ja urheilun sponsorointiin käytetään vuodessa noin 50 miljoonaa euroa. Lastensairaala nappaa tästä jopa viidenneksen. Myös urheilun puolelta voi liukua rahaa sairaalalle. Urheilun mainetta tahraavat doping ja tappelut kaukalossa.

Yhdistyksen puheenjohtaja, Vallila Interiorin toimitusjohtaja Anne Berner korostaa, ettei keräys ole kaupallinen projekti.

"Tämä on yleishyödyllinen hanke."

Pääyhteistyökumppanuus, joita on tarjolla kymmenen, edellyttää yli 100 000 euron sopimusta.

"Pienemmät sponsorisopimukset liikkuvat kymmenissä tuhansissa", sanoo Jukka Kurttila.

Sanoma-konserni on ilmoittautunut pääyhteistyökumppaniksi.

Lastensairaala on otollinen kohde sponsoreille, sillä hanke on kansallinen. Sairaalaan on keskitetty hyvin vaativia hoitoja, kuten lasten elinsiirrot ja avosydänkirurgia.

Tampere ja Turku haaveilevat myös

On todennäköistä, ettei uusi rakennus jää ainoaksi sairaalaksi, jonka käytävillä on sponsoreiden kylttejä.

Tampereen yliopistosairaala investoi parin vuoden kuluttua uuteen lasten ja nuorten sairaalarakennukseen.

"Jos investoinneille löytyy merkittäviä rahoittajia niin heidän osallistuminen voisi hyvin näkyä sairaalassa. Osallistumisensa tällaiseen hankkeeseen osoittaa yhteiskuntavastuuta", sanoo Pirkanmaan sairaanhoitopiirin johtaja Rauno Ihalainen .

Turkuun on juuri valmistunut niin sanotun T-sairaalan laajennus.

"Ensin olisin tiedettävä miten omistajakunnat suhtautuvat tähän. Olemme ottaneet lahjoituksia aiemminkin vastaan. Ulkomailla on useita yritysten ja tai yksityishenkilöiden rahoituksella rakennettuja sairaaloita. Sellainen voisi toimia Suomessakin", sanoo Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtaja Olli-Pekka Lehtonen .

Turha synkistely pois

Suoraa lahjoitusrahaa haetaan markkinointikampanjalla, joka alkaa helmikuussa. Bobin lisäksi sitä rakentavat mediatoimisto Toinen Helsinki , Bob-ryhmään kuuluva viestintätoimisto Myy ja tuotantoyhtiö Mjölk .

"Kampanjaan ei tule julkkista vaan animaatiohahmo; punaposkinen perustervepoika, joka sanoo asiat suoraan", Kurttila kertoo.

Vaikka kampanja vetoaa nykyisten olosuhteiden kurjuuteen, sen sävy ei ole synkkä.

"Hienoa on se, että tässä asialle voidaan todella tehdä jotain", sanoo Kurttila.

Sponsorointirahoja ei käytetä itse toiminnan pyörittämiseen vaan ainoastaan rakennusinvestointiin. Teoriassa sponsorointi ei vaikuta hoidon tasoon.

" Olemme ponnistelemalla pitäneet vanhoissa tiloissa yllä hoidon korkean tason", sanoo Lastenklinikan johtava ylilääkäri Jari Petäjä. Vanha sairaala on epämukava, ahdas ja tehoton.

Rahaa kerätään myös yksittäisiltä kansalaisilta. Kaikkein vauraimpia suomalaisia Uusi lastensairaala 2017 lähestyy suoraan. Hekin voivat saada nimensä sairaalan tiloihin.