Suomen virallinen Latauslista on pyörinyt Voice TV:llä vuoden päivät. Voicelle se on tärkeä profiiliohjelma, jota tehdään yhdessä ÄKT:n kanssa.

Latauslista on korvannut Sinkkulistan, jonka manipuloitavuus on lisääntynyt sinkkumyynnin romahdettua. Singlejä myytiin viime vuonna enää 137 000 kappaletta, jossa oli pudotusta 35 prosenttia.

Digimusiikin vuositilastot puuttuvat vielä, mutta tammi-lokakuussa Suomessa oli ladattu 110 000 laulua ja 16 500 albumia. Latauslista syntyy noin 15 000 biisin viikkolatausmäärästä.

Digimusiikin myynnin kasvukäyrissä Suomi on pääsemässä samaan vauhtiin muun Euroopan kanssa.

Singlelistaa tekohengitetään nykyään laskemalla fyysiset levyt ja digimyynti yhteen, mutta latauslista päihittää Singlelistan sekä mielenkiinnossa että arvostuksessa.

- Latauslista on realistisempi, koska kappaleet ovat todella kuluttajien ostamia. Lista tulee entistä vahvemmin kertomaan ajan trendin, Sony BMG:n digitaalisen kaupankäynnin päällikkö Marko Alanko uskoo.

Uusinta uutta, kuuminta vanhaa

Latauskaupassa hitit ja hittiartistit painottuvat. Sen sijaan keskinkertaiset levykokonaisuudet jäävät jalkoihin. Latauslistalla voi esiintyä useampikin saman artistin kappale.

- Näin käy silloin, kun levy julkaistaan ja osa kuluttajista ei hanki albumia, vaan he lataavat muutaman kappaleen, Voicen ohjelmajohtaja Jussi Suvanto kertoo.

Latauslista on myös altis kausivaihteluille. Kesällä listalle nousi vanhoja Finnhitsejä, kuten Taiskan Mombasa, Irwinin Häirikkö ja Tapani Kansan R.A.K.A.S.

- Joulun alla taas Wham!:n Last Christmas. Tässä on ero perinteiseen Singlelistaan, näitä kappaleita ei tuolloin julkaistu fyysisessä muodossa, Suvanto huomauttaa.

Myös uudet mielenkiintoiset artistit nousevat ensin Latauslistalle.

Mainos nostaa lataushitin

Radio on yhä selvä ykkösmedia hittien leipomisessa, mutta rinnalle nousee muitakin kanavia.

- Elokuvien tunnuskappaleet sekä mainoksissa ja tietokonepeleissä käytetyt biisit nousevat usein listalle.

Chisun Kun mun koti ei oo täällä nousi listalle Sooloilua-elokuvasta. Myös Idols ja Euroviisut nostavat kappaleita Latauslistalle.

Dave Lindholmin klassikko Pieni ja hento ote soi puolestaan viime vuonna Soneran mainoksen taustalla ja nousi sitä kautta listalle.

Soittaribisnes alle puolet

Marko Alangon mukaan kuluttaja nappaa tietonsa nettiyhteisöistä, radiosta, tv:stä ja kavereiden puheista.

Jussi Suvanto laittaisi artistin markkinointipaukut sähköisiin medioihin.

- Yrittäisin myös sopimusta jonkun laitevalmistajan kanssa. Kun kuluttaja hankkii jonkun tuotteen, hän saa kaupanpäällisenä ladata jonkun artistin kappaleen.

Pari vuotta sitten mobiilisoittoäänet olivat digitaalisen musiikkikaupan tärkein muoto. Nyt tilanne on kääntynyt.

- Meidän tilastoissa digikappaleiden osuus on nykyään noin 52 prosenttia ja soittoäänien 48. Tosin vaihtelua esiintyy eri kuukausina, Sony BMG:n Marko Alanko kertoo. Seuraavaksi hän odottaa online-kauppoihin musiikkivideoita ja konserttitallenteita.

Tammikuun latauslista