Vakuutusyhtiö LähiTapiola aloitti viime kesänä kampanjoinnin turvallisemman ja toiset liikkujat huomioivan liikennekulttuurin puolesta. Ensimmäisessä vaiheessa huomiota haluttiin kiinnittää älypuhelinten ja sosiaalisen median käytön vaarallisuuteen auton ratissa.

Nyt teemaksi on nostettu turvallisten suojateiden tärkeys, josta viestii vahvasti myös LähiTapiolan uusi mainosfilmi.

LähiTapiolan kumppani N2 suunnitteli, tuotantoyhtiö Lucy Loves Stories toteutti ja Johannes Salonen ohjasi koskettavan mainoselokuvan muistuttamaan kaikkia autoilijoita heidän vastuustaan suojateiden huomioimisessa.

Mainosfilmillä pienet jalankulkijat vetoavat autoilijoihin turvallisten suojateiden puolesta. Vetoomus esitetään laulaen Marjatta Pokela n ja Pirkko Koskimiehen "Ihme ja kumma" -laulun sävelellä osittain uusin sanoituksin.

LähiTapiola halusi kiinnittää autoilijoiden huomion siihen, että suojatien on tarkoitus olla turvallinen ylityspaikka jalankulkijoille ja turvallisuus vaarantuu autoilijoiden huolimattomuuden tai piittaamattomuuden vuoksi.

Suojateiden ja risteyksien turvallisuuden tärkeydestä viestivä kampanja käynnistyi reilu viikko sitten. Markkinointipäällikkö Marjaana Jokiaho LähiTapiolalta kertoo M&M:lle, että yhtiön tavoitteena saada ihmisiä oivaltamaan ja huomaamaan suojatiet sekä kiinnittämään huomiota tarkkaavaisuuteen ja havainnointiin liikenteessä.

Autoilijat eivät aina huomioi suojateitä ja siksi jalankulkijoita loukkaantuu tai kuolee suojateillä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tilastosta vuosilta 2011–2015 ilmeni, että tuolla ajanjaksolla autoilija oli syyllinen yli 90 prosentissa suojatieonnettomuuksista.

"Kampanja on osa LähiTapiolan koko vuoden teemaa, jonka keskiössä on liikenneturvallisuus ja erityisesti turvallisuus suojatietä käyttäessä. Halusimme ottaa nyt ottaa autoilijat keskipisteeksi, sillä viime kädessä on autoilijan velvollisuus väistää jalankulkijaa suojatiellä", kertoo Jokiaho.

Kampanjafilmi näkyy television ohella Finnkino n elokuvateattereissa sekä sosiaalisen median kanavissa, joissa teemaa nostetaan kampanjafilmin ohella esille myös muilla tavoin. Lisäksi kampanjaa varten on tehty erillinen radiospotti.

"Toivomme, että filmi on se keihäänkärki, joka pysäyttää, herättää ajattelemaan ja synnyttää tunteita. Tuomme sitten sosiaalisen median kanavissa esillä tähän teemaan liittyviä faktatietoja", Jokiaho sanoo.

Jarno Varis N2:lta kertoo, että koskettava toteutus syntyi halusta löytää keino, jolla katsoja puhutellaan vahvasti emootiotasolla.

"Joku voisi ajatella, että on halpaa käyttää lapsia, kun halutaan vedota tunteisiin, mutta me emme nähneet asiaa niin. Mietimme asiaa aidosti pienten jalankulkijoiden näkökulmasta. Pohdimme, miten he kokevat sen turvattomuuden tunteen liikenteen seassa, kun se aikuisestakin tuntuu monesti aikamoiselta", Varis kertoo.

Marjaana Jokiahon mukaan LähiTapiola ei näe alkuvuonna startannutta kampanjaa kahden tai neljän viikon projektina, vaan kyseessä on yksi yhtiön vuoden kattoteemoista, joka nousee esille kevään jälkeenkin.

"Kampanjana tämä on keskikokoinen mediapanostusten osalta, mutta merkittäväksi panostukseksi tekee se, että teemaan kytkeytyy alueilla kiertävä havainnointiin liittyvä tapahtumakonsepti."

Koskettava toteutus on saanut myös Jokiahon miettimään asioita uudesta näkökulmasta liikenteessä.

"Vaikka olen ollut koko prosessin ajan tiiviisti mukana, minulle tulee edelleen hyvin liikuttunut olo, kun katson filmiä. Tätä kautta haen jalankulkijana risteyksissä ja suojatiellä katsekontaktia autonkuljettajaan ja katson, antaako hän varmasti minulle tietä. Pidän filmiä erittäin onnistuneena", Jokiaho toteaa.