Kampanjat

Ville Perttula 27.11. 12:42

Lauri Markkanen antoi kasvonsa Nesteen uudelle #DontChoke-kampanjalle: "Minulla on velvollisuus toimia ilmastonmuutosta vastaan"

Neste
Lauri Markkanen ja Neste ovat nyt yhteistyökumppaneita.

"Haluan tehdä kaikkeni, jotta myös lapseni voisi nauttia puhtaasta, elinvoimaisesta maapallosta", Markkanen toteaa mainosvideossa.

Suomalainen Chicago Bulls -tähti Lauri Markkanen hakee huomiota ilmastonmuutoksen hillitsemiselle Nesteen uudessa #DontChoke-kampanjassa.

Kampanjan mainoksissa punaisen lihan syönnin lopettanut Markkanen pitelee kädessään koripalloa, johon on maalattu maapallon viime kesän lämpökartta. Markkasen pallon on maalannut taiteilija Kickstradomis eli Salvador Amezcua, joka tunnetaan koripallokenkien ja lenkkareiden koristelijana.

Toista NBA-kauttaan pelaava Markkanen kertoo tiedotteessa olevansa huolestunut maapallon tulevaisuudesta.

NBA-tähden kustomoitua koripalloa koristaa lämpökartta, joka havainnollistaa ennätyskorkeita lämpötiloja viime kesältä. | Kuva: Neste

”Olen saanut kasvaa oman lapsuuteni Suomessa neljästä vuodenajasta nauttien. Nyt kun olen itse isä, haluan tehdä kaikkeni, jotta myös lapseni voisi nauttia puhtaasta, elinvoimaisesta maapallosta”, Markkanen toteaa.

”NBA-pelaajana ja nuorten urheilijoiden esikuvana minulla on velvollisuus toimia ilmastonmuutosta vastaan. Samalla haluan kannustaa myös muita ihmisiä ympärilläni pienentämään omaa hiilijalanjälkeään konkreettisilla teoilla. Meillä on Nesteen kanssa samat arvot, ja yhteinen tavoitteemme on luoda puhtaampi tulevaisuus tuleville sukupolville. Siksi Neste on luonnollinen kumppani minulle. Itse olen ensimmäisenä askeleena luopunut punaisen lihan syömisestä kokonaan, sillä ruokavaliolla voidaan vaikuttaa suuresti yksittäisen ihmisen hiilijalanjälkeen. Heitän pallon seuraavaksi kaikille koripallon ystäville: haastan teidät miettimään, millaisia vastuullisempia valintoja te voitte tehdä omassa arjessanne”, Markkanen jatkaa.

Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi kertoo M&M:lle, että kampanja on tarkoitettu laajalle yleisölle.

"Laurin oman profiilin kautta kampanja voi koskettaa myös urheilusta kiinnostunutta yleisöä. Laurin avulla tavoitamme varmasti uusia kohderyhmiä."

Tuomi kertoo, että #DontChoke-kampanjan alkaminen julkisti Nesteen ja Markkasen yhteistyön.

"Sopimuksemme yksityiskohtiin en voi mennä. Sen voin kuitenkin kertoa, että Nesteen ja Markkasen yhteistyö ei rajoitu tähän kauteen", Tuomi toteaa.

#DontChoke on osa Nesteen Journey to Zero -hanketta, joka pyrkii kohti fossiilitonta tulevaisuutta. Hankkeeseen liittyviä markkinointitempauksia ovat olleet esimerkiksi Nolla-mökin rakennuttaminen Vallisaareen ja Zerobnb-tempaus.