Startup

Aleksi Ylä-Anttila 22.3. 16:13

Leadoo tavoittelee vahvaa kasvua kääntämällä verkkosivun kävijät tunnistetuiksi liideiksi – henkilöstön määrä kolminkertaistui parissa kuukaudessa

Lauri Olander
Santtu Kottila toimii Leadoon (ent. Interactive Adsin) markkinoinnista vastaavana johtajana.

Markkinointiteknologiayritys Leadoo tavoittelee ensimmäisenä kokonaisena toimintavuotenaan kahden miljoonan euron liikevaihtoa.

Kuusi kuukautta sitten Suomessa myynnin aloittanut martech-kasvuyritys Leadoo toimi 14.3. saakka nimellä Interactive Ads.

Alkuvuodesta nuoren kasvuyrityksen kohdalla on tapahtunut nimenvaihdoksen ohella muutakin. Kuuden kuukauden ikäisellä yrityksellä on jo yli 500 000 euron liikevaihto sekä yli 200 jatkuvaa asiakkuutta.

Leadoon kehittämän softan käyttöön otettuaan asiakasyritys voi rakentaa liidejä generoivia myyntibotteja sekä asiakaspalvelua hoitavia asiakaspalvelubotteja.

Liidi tarkoittaa potentiaalista ostavaa asiakasta, eli ihmistä tai yritystä, joka osoittaa kiinnostusta jotakin tuotetta tai palvelua kohtaan.

Leadoon englanninkielinen iskulause on: 'Never miss a lead again'. Se tarkoittaa yrityksen markkinoinnista vastaavan johtajan Santtu Kottilan mukaan yksinkertaistettuna sitä, että yritys pyrkii kääntämään verkkosivun kävijöitä tunnistetuiksi liideiksi.

Ideana on sijoittaa botteja sopiviin paikkoihin asiakkaan sivustolla ja saada tätä kautta käyntiin dialogi sivuston kävijän kanssa kartoittamalla ensin botin kautta, mikä on juuri kyseisen kävijän henkilökohtainen tarve.

"Tarvekartoituksen jälkeen kysytään ystävällisesi yhteystietoja. Silloin asiakas saa käytännössä sekä kävijän yhteystiedot että kyseisen ihmisen tarpeen. Se on aika kuuma liidi siinä vaiheessa", Kottila sanoo.

Asiakas saa täyden käyttöoikeuden Leadoon alustaan, jonka jälkeen sivustolle voi rakentaa niin monta bottia kuin asiakas itse katsoo tarpeelliseksi. Tämä on Kottilan mukaan yksi Leadoon kilpailueduista ja hinnoittelun eroista.

Yhtenä etuna on myös se, että botteja voi käyttää myös esimerkiksi suorarekrytointiin sekä niin b2b- kuin b2c-myyntiin. Tämä pätee muun muassa yrityksen asiakkaisiin lukeutuvan matkapuhelinoperaattori Moi Mobiilin kohdalla, jolla on myytävänä sekä yritysliittymiä että kuluttajaliittymiä.

"Kun sivustolla on paljon liikennettä ja siellä käydään tutustumassa johonkin tuotteeseen ja palveluun, botti voi antaa henkilökohtaista apua ja auttaa esimerkiksi oikeanlaisen tuotteen valinnassa. Pyrimme siihen, että yritysasiakkaat voivat palvella verkkosivukävijöitään paremmin ja siten saada enemmän myyntiä verkon kautta", Kottila toteaa.

Leadoon asiakkaisiin lukeutuvat Moi Mobiilin ohella tällä hetkellä muun muassa ympäristöpalvelujen tarjoaja Delete sekä henkilöstöpalveluyritys Citywork.

Tällä viikolla Leadoo sai ensimmäisen ulkomailta käsin operoivan työntekijänsä, joka aloitti työt Oslossa.

Kottila kertoo, että Leadoon myyntijohtaja on matkustellut viimeisen parin viikon aikana ahkerasti Tukholman suuntaan.

"Valmistelemme toimipisteen avausta Ruotsissa ja etsimme yhteensä noin kymmentä myyjää Tukholmaan ja Osloon. Rekrytointiprosessi on käynnissä ja useampia työhaastatteluja jo tehty."

Henkilöstön lukumäärä on tällä hetkellä 18. Viime vuoden puolella yrityksessä työskenteli pitkään viisi ihmistä. Kolmessa kuukaudessa henkilökunnan määrä on siis yli kolminkertaistunut.

Ensimmäisen kokonaisen toimintavuoden liikevaihtoennuste on kaksi miljoonaa euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.