Oli odotettavissa, että koronavirus vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen. Sen sijaan se, miten voimakkaasti ja millaisiin yrityksiin, tuli suomalaiselle startupille yllätyksenä.

Markkinointiteknologiayritys Leadoo Marketing Tegnologies kehittää chattibotteja, joiden avulla yritykset voivat saada verkkosivuiltaan enemmän myyntiä. Teknologiansa vuoksi Leadoo näkee, kuinka paljon liikennettä sen asiakkaiden nettisivuilla on ja kuinka paljon nettisivujen kautta tulee konversioita, eli verkkomyyntiä tai yhteydenottoja.

Leadoo MT:n markkinointijohtaja ja yksi perustajista Santtu Kottila kertoo, että maanantaina Leadoon asiakasyritysten verkkoliikenne oli 223 prosentin kasvussa verrattuna edellisen viikon keskimääräiseen päivään. Myös konversioiden määrä oli kasvussa 55 prosenttia. Kasvu yllätti.

”Se, mikä tästä tekee mielenkiintoisen, on se, että valtaosa meidän asiakkaista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä”, Kottila kertoo.

Olihan odotettavissa, että verkkokaupan jätit hyötyvät siitä, että ihmiset välttelevät kontakteja muihin ihmisiin. Esimerkiksi Amazon palkkaa 100 000 uutta työntekijää Yhdysvalloissa, ja Suomessa ruoan verkkokauppa on ampaissut rajuun nousuun. Leadoon data kertoo, että myös pk-yritysten verkkosivuilla on vipinää. Leadoota käyttää yhteensä noin 600 asiakasta Pohjoismaissa ja Britanniassa.

Kasvu jatkui myös tiistaina.

”Tänään liikenteen kasvu on aamun osalta ollut vielä 15 prosenttia kovempaa kuin eilen”, Kottila kertoi.

Verkko-ostaminen yleistyy

Kottila uskoo, että verkko-ostaminen yleistyy pysyvästi. Koronatilanne voi kestää viikkoja tai jopa kuukausia. Siinä ajassa moni ehtii kokeilla erilaisten tuotteiden ja palvelujen ostamista verkossa.

”Kun kokeillaan uutta vaihtoehtoa, sitä osataan myös alkaa vaatia.”

Suomessa on puhuttu jo muutaman vuoden ajan Amazonin mahdollisesta tulosta Suomeen. Moni kaupan alan tekijä on todennut, että suomalaisyritysten pitäisi kehittää verkkotekemistään, jottei Amazon pyyhkäise niitä Suomen kartalta saapuessaan.

”Koronatilanne pakottaa muuttamaan toimintaa. Toivottavasti tämän jäljiltä ollaan vahvempia”, Kottila sanoo.

"Yritykset eivät ole jääneet tuleen makaamaan”

Leadoo MT kuuluu niihin yrityksiin, joiden liiketoimintaa korona ei ole haitannut. Maanantai oli myynnin kannalta yksi yrityksen parhaista päivistä.

Se tuntuu ristiriitaiselta, koska monet yritykset ovat kertoneet lomautuksista ja meneillään on kansainvälinen poikkeustila.

Kottilan mukaan yritykset näyttävät nyt heränneen siihen, että poikkeustilanne vaikeuttaa myyntiä kasvokkain, eli on pakko herätä nettirintamalla.

”Kiva huomata, että yritykset eivät ole jääneet tuleen makaamaan. On todella paljon yrityksiä, jotka miettivät vastoinkäymisen tullessa, miten tästä päästään ohi ja ympäri.”