Startupit

Ville Perttula 31.5. 08:07 päivitetty 31.5. 08:22

Leadoon nopea kasvu ajoi yhtiön ulkomaille ensimmäisellä tilikaudella – "Ei ole mitään estettä skaalautua vielä nopeammin"

Antti Mannermaa
Leadoon hallituksen puheenjohtaja Fredrik Rönnlund, Leadoon toimitusjohtaja Mikael da Costa ja Leadoon markkinoinnista vastaava johtaja Santtu Kottila uskovat yhtiön nopeaan kasvuun.

Leadoon ensimmäinen tilikausi päättyy kesäkuussa, ja sen liikevaihdoksi yhtiö arvioi 750 000 euroa.

Jos yritys tavoittelee nopeaa kansainvälistymistä, ei ole aikaa olla arka.

Elokuussa perustettu, eri tarkoituksiin botteja kehittävä Leadoo ei aikaillut kansainvälistymisessään, vaan palkkasi huhtikuussa ensimmäisen työntekijänsä Norjaan. Hyvin pian sen jälkeen yhtiö alkoi rakentaa myyntiorganisaatioita Ruotsiin.

Leadoon toimitusjohtaja Mikael da Costa toteaa, että ulkomaille lähteminen ei ollut koskaan yrityksen ensisijainen tavoite.

Kansainvälistymistä edelsi lyhyt epävarmuuden jakso, jonka aikana da Costa mietti erityisesti, mitä kansainvälistyminen vaatii.

"Fokuksemme on ollut koko ajan täyden kympin asiakastyytyväisyydessä, ja se on itse asiassa mahdollistanut kasvumme", da Costa kertoo.

Norjaan ja Ruotsiin Leadoo lähti tuttujen kontaktien perässä. Nyt yhtiöllä on Norjassa ja Ruotsissa yhteensä neljä myyjää. Leadoo on saanut haalittua ulkomailta tusinan verran uusia asiakkaita, muun muassa kiinteistöyhtiö Technopoliksen Norjasta ja teleoperaattori Tren Ruotsista.

"Tarkoitus on kasvattaa Norja ja Ruotsi samankokoisiksi kuin Suomi eli noin 15–20 työntekijän organisaatioiksi. Mutta on tosi vaikea vielä sanoa mitään varmaa, sillä olin tammikuussa yrityksen kuudes työntekijä", yhtiön markkinoinnista vastaava johtaja Santtu Kottila kuvailee kasvuvauhtia.

Leadoon hallituksen puheenjohtaja ja koneoppimista kehittävän startupin Valohain kasvujohtaja Fredrik Rönnlund uskoo, että yhtiö pystyisi kansainvälistymään jopa nykyistä nopeammin. Vaikka yhtiö on vasta alle vuoden ikäinen, väläyttelee Rönnlund Britanniaan ja Yhdysvaltoihin laajentumista.

Leadoo palkkasi keväällä ensimmäiset työntekijänsä Norjaan ja Ruotsiin.

"Ei ole mitään estettä skaalautua vielä nopeammin. Markkina kasvaa tosi nopeasti."

Leadoon ensimmäinen tilikausi päättyy kesäkuussa, ja sen liikevaihdoksi yhtiö arvioi 750 000 euroa.

Facebook-yhteisö Markkinointikollektiivin perustajana tunnetun Santtu Kottilan mukaan asiakkaiden määrän on tarkoitus kasvaa vuoden loppuun mennessä 600:aan. Tavoitetta Kottila kuvailee maltilliseksi.

"Tammikuussa meillä oli satakunta asiakasta. Noin viidessä kuukaudessa asiakkaita on tullut parisataa lisää."

Leadoo lähtee valloittamaan maailmaa englanninkielisellä iskulauseella: "Never miss a lead again." Leadoon palvelun idea on sijoittaa botteja eli keskustelurobotteja sopiviin paikkoihin asiakkaan verkkosivuille ja saada tätä kautta käyntiin dialogi sivuston kävijän kanssa.

Asiakas maksaa Leadoon alustasta, jonka kautta hän voi rakentaa botteja eri tarkoituksiin. Leadoon ykköstuote on myyntiliidejä generoiva keskustelubotti, mutta yhtiön alustan kautta asiakkaat voivat luoda myös perinteisiä chatbotteja. Myyntiliidi tarkoittaa potentiaalista ostavaa asiakasta.

"Tajusimme, että suurimmalla osalla yritysten verkkosivuista on kahdentyyppisiä vierailijoita: aktiivisia ja passiivisia ostajia. Monesti yritysten verkkosivut eivät konvertoi liidejä, koska sivuilla ei ole aktivoivia elementtejä", da Costa selventää.

Leadoon bottien tarkoitus on tehdä sivun sisällöstä henkilökohtaista ja onnistua onkimaan vierailijalta myyjän tarvitsemat tiedot. Leadoon mukaan keskustelu konvertoi viisi kertaa enemmän myyntiliidejä kuin tavallinen yhteydenottokaavake.

Bottimarkkinoilla on alkanut kuhista viime vuosina. Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan 25 prosenttia asiakaspalvelusta tapahtuu chatbottien tai muiden virtuaalikanavien kautta vuoteen 2020 mennessä.

Useiden kotimaisten yhtiöiden sivujen alalaidassa vilkkuukin chatbotti, joka osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin tai tuo asiakaspalvelijan mukaan keskusteluun ensimmäisen kirjoitetun kysymyksen jälkeen.

Modernit botit osaavat paljon muutakin. Esimerkiksi Zalandon kanssa yhteistyötä tekevä suomalainen Ultimate.ai kehittää asiakaspalvelijoita avustavaa chatbottia, joka ymmärtää asiakkaan kysymykset ja tarjoaa valmiita vastausvaihtoehtoja, joita asiakaspalvelija voi muokata ja käyttää.

Alkuvuodesta 500 000 euron rahoituspotin kerännyt Front AI myy ja implementoi bottia, joka kykenee toteuttamaan asiakkaan keskustelun aikana tekemät pyynnöt, koska ohjelmisto on yhteydessä ERP- ja CRM-järjestelmien kanssa.

Asiakaspalvelun automatisointiin keskittynyt Upseller Finland etsii tällä hetkellä sijoittajia kasvun kiihdyttämiseen. Upseller haluaa aloittaa operatiivisen toiminnan ulkomailla, ja jo nyt yhtiön tuotteita käytetään kansainvälisesti. Upsellerin liikevaihto kohosi viime vuonna yli miljoonan euron rajan.

Vaikka tuote olisi kunnossa, markkinoilla erottuminen ei ole itsestäänselvyys.

Rönnlund huomauttaa, että useimmat chatbotit on tarkoitettu asiakaspalvelun tueksi, eivät konvertoimaan myyntiliidejä.

"Me kilpailemme konversiota tekeviä markkinointiautomaatiotyökaluja vastaan", Rönnlund kertoo.

"Ei nyt kuitenkaan Hupparia [Hubspot] tai Salesforcea vastaan", Kottila tarkentaa.

Leadoon tuote on tekijöidensä mukaan riittävän yksinkertainen, mikä auttaa tuotteen skaalautumisessa.

"Jos pystymme muuttamaan monimutkaisen asian yksinkertaiseksi, ihmiset ostavat tuotteen. Ajattele nyt vaikka Applea. Yksinkertaisuus ei ole pahe, se on hyve", Rönnlund toteaa.

Lisää suomalaisista markkinointiteknologia-alan kasvuyrityksistä ja startupeista Markkinointi & Mainonnassa 11/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö