HOK-Elannon Alepa-myymäläketjun Korttelitoive on ensimmäinen leijonalla palkittu suomalaiskampanja tämän vuoden Cannes Lions -festivaalilla.

Kampanja palkittiin pronssileijonalla Digital Craft -sarjan alakategoriassa IA Application.

HOK-Elannon ohella Korttelitoivetta ovat olleet tekemässä Carat ja Wörks, TBWA\Helsinki, Boutique, Accenture sekä Netprofile.

Alepan Korttelitoive lanseerattiin jo muutama vuosi sitten. Konseptin keskiössä on asiakkaiden mahdollisuus jättää palautetta ja toiveita myymälöissä.

Kampanja sai viime vuonna lisämausteen SOK Media n kehittämän chatbot-palvelun kautta. Chabotin avulla asiakkaat ovat voineet esittää ja välittää toiveita omaan lähimyymäläänsä.

SOK Median markkinointijohtaja Lauri Toivonen on tyytyväinen. Hän korostaa isoa muutosta, joka on menestyksen taustalla.

"Viisi vuotta sitten lähdimme muutosjohtamisen projektiin. Tämä on toinen vuosi peräkkäin, kun voitamme Cannesissa leijonan. Olemme tehneet järjettömän ison muutoksen", Toivonen kertoo Cannesissa.

"Tämä on määrätietoisen työn tulos."

Työ on vielä kesken, mutta menestys Cannesissa näyttää, että suunta on oikea.

Korttelitoiveen menestyksen taustoja hän selittää rauhallisesti.

"Korttelitoive on aidosti hyvä palvelu, joka rakentaa kaupan ja kuluttajan suhdetta", Toivonen sanoo.

Kampanja on kerännyt sekä Suomessa että maailmalla kiitosta kivijalkakokemuksen ja digikokemuksen yhdistämisestä oivaltavalla tavalla.

Muun muassa viime joulukuussa järjestetyssä Euroopan parasta markkinointia palkitsevassa Eurobest-kilpailussa Korttelitoive nappasi Grand Prix'n eli pääpalkinnon Mobile-kategoriassa.

Hiljattain järjestetyssä AdProfit-gaalassa Korttelitoive palkittiin kunniamaininnalla. Ylituomaristo perusteli valintaa muun muassa sillä, kuinka kampanjassa on yhdistetty palvelumuotoilu, markkinointi ja insight saumattomaksi kokonaisuudeksi.

"Kampanjassa on selkeästi luotu jotakin uutta ja taustalla on paljon kirkasta ajattelua. Korkeatasoinen kampanja näyttää nykyaikaiselta markkinoinnilta, jossa mm. palvelumuotoilu, markkinointi ja insight on yhdistetty."

"Tämä on kansainvälinen benchmark-työ, joka on hyvin toteutettu ja kampanja jatkuu edelleen. Markkinointitekona tämä muuttaa liiketoimintaa ja nousi puheenaiheeksi. Kampanja ottaa kantaa makrotrendiin - kivijalassa halutaan samoja kokemuksia kuin nettikaupassa ja informaation hakemisen osalta", AdProfit-gaalan ylituomaristo luonnehti Korttelitoivetta.