1 Kun Cannes Lions -mainosfestivaali käynnistyi Ranskan Rivieralla juhannusviikolla, suomalaisodotukset eivät olleet juuri rotvallin reunaa korkeammalla: kilpailusarjoihin oli ilmoitettu vain satakunta suomalaistyötä ja paikalle vääntäytyneet härmäläiset oli laskettavissa muutaman käden sormilla.

Mutta kuinkas kävikään? Cannes Lions 2010 osoittautui kaikkien aikojen suomalaismenestykseksi. Suomalaistoimistot toivat kotiin yhteensä kolme kultaista ja yhden hopeisen leijonan.

Palkintohanan avasi Taivas, joka voitti kultaa pr-kategoriassa Baltic Sea Action Summit 2010 -tapahtumalla. Helmikuinen huippukokous kokosi Itämeren alueen valtioiden ja yritysten johtajia pelastamaan yhdessä maailman saastuneinta merta.

- Erityisen hienoa on, että palkinto tuli tällaisesta kategoriasta. Se osoittaa, että markkinoinnilla voi oikeasti vaikuttaa johonkin yhteiskunnassa. Koko ideologian takana on se, että mitä yritys on valmis tekemään, ei miten paljon antamaan rahaa, Taivaan toimitusjohtaja Mikko Helme kommentoi voittoa kesäkuussa.

Toisen kultaisen leijonan toi Suomeen suoramainonnan sarjasta PHS, joka palkittiin Young Director Awards -kisaa markkinoineesta Drama Queen -filmistä. Samainen työ toi hopeaa promosarjasta.

- Se oli minulle viides henkilökohtainen Cannes-leijona, mutta ensimmäinen kultainen. Onhan se hienoa asiakkaankin kannalta, kun työn kohderyhmänä on koko Cannes-yleisö, nykyään Amsterdamissa freelancerina työskentelevä copy Mira Olsson sanoo.

Kolmas kultainen leijona tupsahti Designstudio Musutan Neloselle luomalle motion design -teoksesta Urban Abstract.

Erityisesti Musutan kaltaiselle pienelle toimijalle voitosta voi olla yllättävän paljon hyötyä.

- Palkinto todistaa, että meidän toimintamallimme toimii. Sitä ei tarvitse enää samalla tavalla todistella. Lisäksi ihmiset vastaa helpommin puhelimeen ja sähköposteihin, Musutan Timo Huhtala kertoo palkinnon tähänastisista vaikutuksista.

Musutalla on paljon yhteistyökumppaneita, ja toimisto toimii myös Tokiossa. Nyt Musuta aikoo hyödyntää Cannes-menestystä etsimällä yhteistyökumppaneita myös lännen suunnasta.

Kalliola uhrautui Emmyihin

2 SuomiTV on hypettänyt toimitusjohtajansa Jarmo Kalliolan "nimitystä" kansainvälisen International Academy of Television Arts & Sciences -järjestön kaikkien aikojen ensimmäiseksi suomalaisjäseneksi.

Akatemia myöntää kansainvälisille televisio-ohjelmille vuosittain myönnettävät Emmy-palkinnot.

Kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesti ole siitä, että vajaan vuoden televisioalalla vaikuttanut, ohjelmistobisneksessä elämäntyönsä tehnyt Kalliola olisi noussut raketin tavoin maailman mediaeliittiin.

Televisioalan toimijat voivat hakea akatemian jäseneksi internetistä ladattavalla hakemuksella. Tällä hetkellä akatemian kansainvälisessä Emmy-komiteassa on noin 600 televisioalan ammattilaista.

Nimettömänä pysyttelevä kotimainen tv-vaikuttaja kertoo, että akatemialla on myös tapana houkutella tv-alan vaikuttajia jäseniksi. Häntä itseään on kosiskeltu mukaan noin kymmenen kertaa.

Emmy-raadin jäsenyys on kuitenkin aikaa vievää ja vaatii vuosittaista matkailua muun muassa Kaliforniaan, New Yorkiin, Berliiniin ja Cannesiin. Raadin jäsen saa laittaa syksyn aikataulunsa uusiksi ja pulittaa matkat omasta kukkarostaan.

- Ei sinne kukaan täysjärkinen halua mennä, tv-vaikuttaja toteaa. n

Luomumainontaa talkoilla

3 Kuudennen kerran järjestettävä Helsinki Design Week julistaa, että kulttuuri kuuluu kaikille. Elokuun 26. päivänä alkava venytetty viikko on kelpuuttanut myös mainonnan osaksi kulttuuria.

Viikon aikana Helsingin Sanomissa näyttäytyy Organic Advertising -kampanja, joka kääntää mainonnan logiikan päälaelleen.

- Perinteisessä mainonnassa mainostaja päättää viestin sisällöstä ja siitä, missä valossa haluaa näkyä. Tästä seuraa, että mainokset ovat keinotekoisia ja pursuavat ylisanoja, sanoo Jaakko Veijola, yksi hankkeen isistä.

Veijola on entinen Bob Helsingin AD, joka aloitti tällä viikolla Pluto Finlandin tuottajana. Kampanjaa ovat puuhanneet myös N2:n copy Tommi Laitio, valokuvaaja Kimmo Syväri ja Helsinki Design Weekin johtaja Kari Korkman.

Nimensä mukaisesti Organic Advertising on luomumainontaa: mainoksissa pääroolissa on kuluttaja, joka omin sanoin kertoo, miksi juuri tämän yrityksen tuotteet tai palvelut miellyttävät.

Tabloid-kokoiset mainokset esittelevät pieniä kivijalkayrityksiä, jotka toimivat asumisen, liikkumisen, ruuan ja vapaa-ajan sektoreilla.

- Mainokset ovat kiitos ja kunnianosoitus pienille yrityksille, Veijola sanoo.

Firmat on seulottu kymmenien netissä ilmoittautuneiden yritysten joukosta.

Luomumainonnan ideaan kuuluu sekin, että mainokset syntyvät talkootyönä. Helsingin Sanomat osallistuu talkoisiin tarjoamalla ilmoitustilan. n

Mätzkystä viinikustantaja

4 Viini-lehden päätoimittajana ja kustantajana maanantaina aloittanut Seppo "Mätzky" Määttänen, 55, perehtyy uuteen aihepiiriin perusasioista alkaen.

Hän lähtee syyskuussa parhaaseen viininkorjuuaikaan Ranskaan Cadillacin kylään, jonka liepeillä lepäävät Viini-lehden perustajan Juha Berglundin viiniviljelmät.

- Teen työtä aidossa ympäristössä, jossa opiskelen viinialaa kasvatuksesta korjuuseen ja valmistusprosessiin, Määttänen sanoo.

Viinilehden tämän vuoden numeroista vastaa vielä Image Kustannus. Ensi vuoden alusta lehti palaa perustajansa, Viinilehti Oy:n hoiviin.

Yli 20 vuotta Talentumissa viihtynyt maantieteilijä Määttänen ehti toimia Talouselämässä toimittajana ja toimituspäällikkönä, M&M:ssä päätoimittajana sekä Arvopaperissa toimituspäällikkönä.

Nyt tehtävänä on palauttaa Viini-lehti juurille. Ensimmäisenä työlistalla ovat verkkosivut ja viikkokirje.

Määttäsen näppien alla ovat myös oheistuotteet kuten vuotuinen bestseller Viinistä viiniin ja messutapahtumat.

Hän vahvistaa myös organisaatiota. Markkinoinnista vastaa nyt Leila Reponen, joka hoitaa myös tuotantoyhtiö Susamurun markkinointia.

- Viini- ja ruokakulttuuri ovat megatrendejä, joiden seuraamiseen keskittyvän median kehittäminen on kiehtova haaste, Määttänen sanoo.

Omaan lasiinsa hän kaataa mieluiten punaviiniä. Nyt suosikkiviinit tulevat Pohjois-Italiasta.

Bogusky sai tarpeekseen

5 Kesän kummimpia mainosmaailman uutisia oli USA:n kohutuimman ja kehutuimman toimiston Crispin Porter + Boguskyn luovan johtajan Alex Boguskyn lähtö etsimään parempaa itseymmärrystä.

Palkkaamansa munkin seurassa nyt viihtyvä Bogusky jätti taakseen paitsi vauhdilla kasvaneen ja palkintoja keränneen mainostoimiston myös joukon johtajansa omapäisiin liikkeisiin kyllästyneitä alaisia.

- Kadotat vähitellen äänesi ja sitten tulee hetki, jolloin sanot jotain ja tajuat, että enhän minä noin ajattele, Bogusky perustelee lähtöään Fast Company -lehden haastattelussa.

Nuorena kloppina isänsä perässä mainosalalle ajautunut Bogusky pohtii haastattelussa keski-iän kriisiä, mutta korostaa, ettei pelkää kuolemaa. Hän kertoo pelkäävänsä sitä, että kun hänen lapsensa kasvavat isoiksi, hän ei pysty sanomaan yrittäneensä parastaan täysin rehellisesti.

Jatkossa Bogusky haluaa yrittää parhaansa parantaakseen maailmaa - toisin sanoen hyödyntää lahjojaan muun muassa ympäristötietoisuuden ja kapitalismikriittistenkin ajatusten levittämisessä.

Bogusky ei ole ensimmäinen herätyksen saanut mainosmies. Fast Companyn haastattelema alan veteraani tiivistää tilanteen:

- Crispin myy halpoja vaatteita ja huonoa ruokaa. Luulen, että Alex hakee anteeksiantoa myytyään paskaa kaikki nämä vuodet.

Tämän ristiriidan sovittamiseksi Bogusky on nyt vetäytynyt "Fearless Cabiniksi" ristimäänsä coloradolaismökkiin. Tosin jo ennen sapatin alkua miehen puheessa vilisee ajatuksia Fearless Cabinin muuttamisesta globaaliin omatuntoon herääviä yrityksiä palvelevaksi bisnekseksi.