Jääkiekon MM-kisat, Suomen ottelu ja kylmän viileä keskiolut. Yhdistelmä on tuttuakin tutumpi suomalaisille. Maailma kuitenkin muuttuu ja samalla urheilusponsorointi saa uusia muotoja.

Karjalan keskiolut on ollut kiekkoleijonien virallinen kisaolut pitkään. Lisäksi Karjala-olut on tuttu näky paikallisissa jääkiekkokaukaloissa ja leijonien pelipaidoissa.

Nyt Karjalan keskiolut jää kaukaloissa historiaan, sillä oluen valmistaja elintarvikekonserni Hartwall siirtää kaiken urheilusponsorointinsa alkoholittomiin juomiin.

Hartwallin markkinointijohtaja Matti Ristola kertoo yhtiön haluavan yhdessä kumppaneidensa kanssa kehittää suomalaista juomakulttuuria kohti vastuullisempia ja terveellisempiä valintoja.

”Suomalaisessa juomakulttuurissa on tapahtunut iso muutos viimeisten vuosien aikana ja tätä muutosta haluamme myös urheilusponsoroinnilla vauhdittaa.”

”Tuomalla alkoholittoman Karjalan urheilun pariin haluamme kannustaa urheilufaneja nauttimaan yhä useammin alkoholittomia vaihtoehtoja”, Ristola sanoo.

Kehitykseen vaikuttaa Ristolan mukaan terveys- ja hyvinvointitrendin nousun ohella myös se, että alkoholittomien oluiden valikoima on laajentunut, laatu on kehittynyt ja myös kaupat ovat nostaneet alkoholittomia vaihtoehtoja yhä paremmin esille tiloissaan.

Jatkossa Karjala 0,0% -logo näkyy niin Hartwallin sponsoroimien joukkueiden pelipaidoissa kuin kentän laidoissa. Viikonvaihteessa pelattavassa Karjala-turnauksessa kiekkoleijonat pukevat nollapaidat ylleen.

Jääkiekko ja keskiolut ovat perinteisesti olleet yhdistelmänä suomalaisten mieleen. Matti Ristola huomauttaa, että alkoholittomien oluiden kulutus alkaa olla todella merkittävää ja niiden suosio on jatkuvassa kasvussa.

”Tutkimuksemme mukaan 13 prosenttia suomalaisista juo alkoholitonta olutta kuukausittain tai useammin ja samalla alkoholittomien oluiden valikoima on laajentunut valtavasti.”

”Myös penkkiurheilijat hakevat seikkailua ja uusia elämyksiä ilman alkoholia. Peleissä tullaan toki myymään asiakkaiden toiveiden mukaisia juomia jatkossakin, eli monissa paikoissa myös alkoholijuomia”, Ristola kertoo M&M:lle.

Suomen Jääkiekkoliiton myynti- ja markkinointijohtaja Lassi Rönkkönen on mielissään siitä, että uusi kumppanuus tukee terveellisiä elämäntapoja. Hän toivoo, että voitonmaljoja päästään maistamaan jo tulevana viikonloppuna Karjala-turnauksen yhteydessä.

”Terveelliset valinnat ovat olennainen osa urheilua ja enemmissä määrin ne kuuluvat myös penkkiurheiluun, joten on todella hienoa, että Hartwall tukee tätä kehitystä”, Rönkkönen kommentoi tiedotteessa.

Syksyn perinteinen jääkiekon Karjala-turnaus pelataan Helsingissä kuluvalla viikolla. Suomi aloitti urakkansa turnauksessa torstaina 2-5-tappiolla Venäjälle.

Hartwall on ollut pitkään aktiivisesti mukana suomalaisessa urheilussa. Urheilusponsorointi tukee Matti Ristolan mukaan lajin kehittymistä ja luo monelle mahdollisuuden urheilun harjoittamiselle, mitä Hartwall haluaa tukea.

”Jääkiekko on laajin kumppanuutemme urheilun parissa ja osa Karjala-oluen omaa identiteettiä”, Ristola kiteyttää.