Lentoyhtiöissä mietitään nyt kiivaasti, millaisia järjestelyitä lentomatkustamiseen tarvitaan, kunhan maat alkavat purkaa matkailua koskevia koronarajoituksia. Tällä hetkellä näyttää, että käytännöt tulevat vaihtelemaan paljon eri lentoyhtiöissä.

Sveitsissä Swiss-yhtiö aikoo alkuvaiheessa ottaa pois käytöstä kolmipaikkaisten rivien keskimmäiset istuinpaikat, jotta matkustajat eivät joutuisi istumaan kylkikyljessä vieressä istuvan matkustajan kanssa. Se suunnittelee käytäntöä Zürichistä ja Genevestä lähteville lennoille.

Ainakaan heti tästä ei pitäisi tulla ongelmaa, sillä yhtiö ei odota matkustajamäärien palautuvan kovinkaan nopeasti koronakriisiä edeltäville tasoille. Asiasta uutisoi sveitsiläinen talouslehti Handelszeitung.

Kuitenkin Ryanair on ilmoittanut, ettei se ainakaan suostu jättämään tyhjiä paikkoja koneeseen, eikä varsinkaan sitten, kun matkustajamäärät palautuvat normaaleiksi.

Saksassa ei ole innostuttu vapaista istuimista, mutta Frankfurter Allgemeine Zeitungin käsiinsä saaman alustavan suunnitelman mukaan esimerkiksi Lufthansa aikoo vaatia kasvomaskien käyttöä paitsi lyhyillä lennoilla, myös mannerten välisillä pitkillä lennoilla.

Lentoyhtiön suunnitelmissa tosin mainitaan erikseen, että syömisen ajaksi kasvosuojan saisi poistaa.

Kasvosuojaa pitäisi käyttää koneeseen noustessa, matkan aikana ja koneesta poistuttaessa. Tätä Saksan lentoala kaavailee kuuden viikon ylimenokaudeksi - tosin kukaan ei vielä tiedä, milloin ylimenokausi alkaa.

Jotkut lentoyhtiöt suunnittelevat lentohenkilökunnalle vapaaehtoista kasvosuojan käyttöä.

Handelszeitungin mukaan Emirates-yhtiön koneessa matkustajilta vaadittaisiin myös käsineitä. Emirates on myös alkanut tarjota matkustajilleen koronan pikatestiä ennen koneeseen nousua Dubaista. Pikatestejä on tosin moitittu epäluotettaviksi, mutta se ei tunnu estävän Emiratesia.

Koronaviruksen leviämisen estämiseksi joissakin lentoyhtiöissä suunnitteilla on myös kaiken tarjoilun lopettamista tai jonkinlaista itsepalvelua.

Finnair ei ole vielä päättänyt, miten sen lentomatkustamisen käytännöt muuttuvat rajoitteiden purkautuessa. Nyt yhtiö kertoo minimoineensa asiakkaiden ja miehistön väliset lähikontaktit.

Finnarilla ei ole tällä hetkellä lennonaikaista myyntiä, eivätkä asiakaspalvelijat koske asiakkaiden matkustusasiakirjoihin eikä tavaroihin lentokentällä. Helsingissä kaikki Finnairin lounget ovat suljettuja toistaiseksi.

Tällä hetkellä Finnairilla on alle 1 000 matkustajaa päivässä, kun normaalisti on 40 000-50 000 matkustajaa päivässä.