Aiemmin vähättelevästi etukortteihin ja kanta-asiakasohjelmiin suhtautunut vähittäiskauppaketju Lidl ottaa huomenna käyttöön oman etuohjelmansa.

Lidl alkaa tarjota asiakkailleen älypuhelimeen ladattavaa Lidl Plus -sovellusta. Sovelluksen välityksellä asiakkaat pääsevät mukaan etu-ohjelmaan eli saavat tietoja, etuja ja palveluita Lidlistä.

”Tavoitteenamme on tarjota etuasiakkaillemme ajankohtaisia tuotteita parhaaseen hintaan, inspiroivaa ja idearikasta sisältöä sekä eksklusiivisia palveluita”, Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo yhtiön tiedotteessa.

Aiemmin Lidl on suhtautunut epäilevästi muun muassa S- ja K-ryhmien asiakkailleen tarjoamiin kanta-asiakaskortteihin ja etuohjelmiin.

”Etukortteihin liittyy erilaista hallinnointia. Meidän toimintatapamme on suoraviivainen ja siksi tarjoamme halvat hinnat heti kassalla”, totesi Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio vuoden 2018 maaliskuussa.

Vuoden 2018 maaliskuussa yhtiö tarjosi viikon ajan yli 25 euron ostosten hinnasta 10 prosentin alennuksen, jos asiakas esitti kassalla minkä tahansa kortin lompakostaan.

Uusi ohjelma toimii myös ulkomailla

Lidlin huomisesta tarjolla oleva etuohjelma toimii myös ulkomailla. Yhtiön tiedotteen mukaan Lidl Plus -asiakas voi valita sovelluksen sisällä kohdemaan, jossa hänellä sitten käytössään valitsemansa maan edut ja kupongit.

”Tietty tarjous voi olla voimassa vain omassa lähikaupassa tai tietyllä alueella. Lisäksi suomalainen voi saada vaikkapa lomamatkallaan Espanjassa tietoa paikallisista tarjouksista”, Forsström kertoo.

Vähittäiskauppojen etu- ja kanta-asiakkuuskorttien ja -ohjelmien mielekkyys on ajoittain pohdinnan kohteena.

Kaikki asiakkaat maksavat ohjelmien ylläpidon, olivat kanta-asiakkaita tai eivät. ”Ne jotka kuluttavat vähemmän ja ostavat harvemmin, maksavat muiden bonukset”, totesi professori Heli Marjanen maaliskuussa 2018.