Brändit

Maarit Alkula 22.1. 09:22 päivitetty 22.1. 09:24

Lidl jälleen pöhinämittauksen kärjessä – VR parantanut eniten

Thomas Schlosser / CC BY 2.0 Flickr https://www.flickr.com/photos/tschloss/4337754674/

Kymmenen kärkeen nousi kolme uutta brändiä.

YouGovin vuosittaisen pöhinärankingin ykköseksi nousi tällä kertaa jälleen Lidl, joka vuosi sitten menetti ykköspaikkansa Fazerille. Tällä kertaa Fazer on listalla toisena ja Prisma viimevuotiseen tapaan kolmantena.

YouGov BrandIndex mittaa pöhinää Suomessa yli 275 brändin ympärillä. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, ja vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

Pöhinää mittaava Buzz-mittari selvittää, ovatko vastaajat nähneet tai kuulleet kyseisestä brändistä kahden edellisen viikon aikana myönteisiä tai kielteisiä asioita. Mukaan luetaan niin media, mainokset kuin keskustelutkin, ja mittariin lasketaan myönteisten ja kielteisten vastausten erotus.

Viiden kärkeen ei tällä kertaa noussut uusia brändejä, mutta kymmenen kärkeen mahtui kolme uutta brändiä Finnair, Yle Areena ja K-Citymarket. Sijalle kuusi noussut Finnair on myös toiseksi eniten pöhinäindeksiään parantanut brändi.

Suomen parhaat brändit vuonna 2019 YouGov BrandIndexin mukaan

  1. Lidl
  2. Fazer
  3. Prisma
  4. S-Pankki
  5. Valio
  6. Finnair
  7. Yle Areena
  8. K-Citymarket
  9. Paulig
  10. Fiskars

Pöhinämittarilla menestystään eniten parantanut on VR, joka nousi miinukselta plussan puolelle.

VR:n +11,3 yksikön nousu on selvästi suurempi kuin minkään muun brändin. Nousijoiden listalla seuraavina olevien Finnairin ja Ylen nousu oli 6,2 yksikköä. Nousijoiden listalla esitetään tammi–joulukuusta 2017 tammi–joulukuuhun 2018 eniten Buzz-mittarilla kasvaneet brändit.

Buzz-mittarilla parhaiten kasvaneet

  1. VR
  2. Finnair
  3. Yle
  4. DNA
  5. Marimekko
  6. Ilta-Sanomat
  7. Coca Cola
  8. Lidl
  9. Google
  10. MobilePay

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö