YouGovin vuosittaisen pöhinärankingin kärkipaikalle nousee edellisvuoden tapaan Lidl. Mittauksen kakkosena on Fazer ja kolmantena Prisma. Kärkikolmikko on siis täsmälleen sama kuin vuosi sitten.

YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää (Buzz) yli 300 brändin ympärillä.

BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa. Vastaajat arvioivat brändejä 16 eri mittarilla.

BrandIndexin Buzz-mittari selvittää, ovatko vastaajat kuulleet tai nähneet brändistä jotain myönteistä tai kielteistä kahden viime viikon aikana. Pisteytys muodostuu laskemalla myönteisten ja kielteisten vastausten erotus.

Vuonna 2019 BrandIndexissä menestyivät pitkälti samat yritykset ja brändit kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla. Top 10 -listalle ainoana uutena tulokkaana ylsi Verkkokauppa.com tiputtaen Pauligin pois listalta.

Lidlin, Fazerin, Prisman ja Verkkokaupan ohella kymmeneen kärkeen kirivät Yle Areena, S-Pankki, Finnair, Valio, K-citymarket ja Fiskars.

Facebook alkaa toipua

Viime vuonna tulostaan pöhinämittauksessa on Suomessa parantanut sosiaalisen median jättiläinen Facebook, joka on nostanut pisteensä -6,0 pisteestä -2,7 pisteeseen.

Nousua on kertynyt vuoden aikana 3,3 pistettä.

Viime aikoina paljon negatiivista julkisuutta saanut ja tietoturvaan liittyvissä kohuissa moneen otteeseen mukana ollut Facebook on pyrkinyt kehittämään palveluaan muun muassa kehittämällä teknologiaa valeuutisten ja deep fake -sisältöjen tunnistamiseksi.

Työ näyttää kantavan ainakin jossain määrin hedelmää. Vaikka Facebookin pisteet ovat edelleen negatiiviset, yhtiö näyttää vähitellen toipuvan viime aikojen uutisoinneista.

Volkswagen on kasvajalistan kakkosena kasvattaen pistemääräänsä mittauksessa 2,8 pistettä. Saksalainen autovalmistaja näyttää siis olevan toipumassa muutaman vuoden takaisesta päästöskandaalista.

Kymmenen kovimman nousijan kärjen täydentävät Klarna, Telia, Yle Areena, Opel, TUI Fly, Nestle, Microsoft ja Toyota.