Lidlin kansainvälinen etuohjelma Lidl Plus on pian myös suomalaisten saatavilla. Lidl testaa parhaillaan asiakasetuohjelmaa, joka toimii älypuhelimeen ladattavassa sovelluksessa. Sovelluksen kautta asiakas saa käyttöönsä jatkuvasti uusia etuja ja palveluita.

Kunhan testivaihe on ohi, sovelluskaupasta voi ladata älypuhelimeen Lidl Plus -sovelluksen, jonka kautta rekisteröityneet käyttäjät saavat tietoa, etuja ja palveluita Lidlistä. Kassalla asiakas skannaa digitaalisen asiakaskortin erilliseen lukijaan.

”Suomalaisten lompakot ovat täynnä erilaisia etukortteja. Halusimme oman etuohjelmamme digitaaliseen muotoon, jotta se kulkee ketterästi mukana. Digitaalinen asiakaskortti on helppo skannata kassalla, ja edut ovat käytössä saman tien. Sovelluksen avulla pystymme myös olemaan aktiivisesti vuorovaikutuksessa etuasiakkaidemme kanssa”, Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo tiedotteessa.

Etuohjelma on Lidliltä selkeä suunnan muutos, sillä yhtiö on tähän asti välttänyt kanta-asiakasohjelmia. Aiemmin Lidl on myös järjestänyt kampanjoita, joissa alennuksen sai millä tahansa kortilla, oli kyseessä sitten kilpailijan etukortti tai vaikkapa postikortti. Palkitun korttikampanjan on suunnitellut Folk Finland.

Forsströmin mukaan syy Lidlin suunnanmuutokseen ja etuohjelman käyttöön ottamiseen on yhtiön halu tuntea asiakkaansa aiempaa paremmin ja tarjota heille entistä parempia tuotteita ja palveluita.

”Näemme etuohjelman ensisijaisesti palveluna asiakkaillemme. Lidl Plus -sovelluksessa asiakkaille on tarjolla etuja ja ominaisuuksia, jotka on tarkoitettu pelkästään etuohjelmaan rekisteröityneille käyttäjille”, Forsström vastaa M&M:lle sähköpostitse.

Ensimmäisen korttikampanjan aikaan oma etuohjelma nimenomaan ei kuulunut Lidlin toimintatapaan.

"Etukortteihin liittyy erilaista hallinnointia. Meidän toimintatapamme on suoraviivainen ja siksi tarjoamme halvat hinnat heti kassalla", sanoi Lidlin silloinen kaupallinen johtaja Timo Hansio.

Nyt tapaa muutetaan. Nykyisen kaupallisen johtajan Forsströmin mukaan Lidl Plus -etuohjelman käyttöönotto ei vaikuta hintoihin myymälöissä.

”Tarjoamme Suomen edullisimman ostoskorin kaikille asiakkaillemme ja jatkamme kampanjoita ja tarjouksia kuten tähänkin asti. Sovelluksessa toimiva etuohjelma on varsin kustannustehokas. Sovellus on Lidlin omaa tuotantoa, ja sitä on kehitetty kansainvälisessä yhteistyössä. Näin sovelluksen kehitystyö on ollut kustannustehokasta verrattuna kotimaassa kehitettyyn tai vain yhdessä maassa käytettävään järjestelmään”, hän sanoo.

Etukupongin voi saada vaikka raaputtamalla

Lidl Plus -asiakkaille tarjotaan sovelluksessa erilaisia etuja muun muassa alennuskuponkien muodossa. Etuja tarjotaan myös viihteellisessä muodossa: esimerkiksi raaputuskuponki toimii siten, että älypuhelimen näyttöön ilmestyy harmaa alue, josta saa sormella hankaamalla esille etukupongin. Etukuponki voi olla esimerkiksi alennus tietystä tuotteesta tai prosenttialennus seuraavasta ostoskerrasta.

Sovelluksessa kaikki Lidliin liittyvä on kootusti yhdessä paikassa. Sovelluksessa voi muun muassa hakea myymälöiden osoitetietoja, navigoida lähimpään myymälään, tarkastaa aukioloaikoja ja lukea mainoslehden ja muita Lidlin julkaisuja.

”Tavoitteenamme on tarjota etuasiakkaillemme ajankohtaisia tuotteita parhaaseen hintaan, inspiroivaa ja idearikasta sisältöä sekä eksklusiivisia palveluita. Myöhemmin voimme esimerkiksi tarjota Lidl Plus -asiakkaille etukäteen tietoa suosituista tuotteista, kysyä heidän mielipidettään uusista palveluista tai kutsua heitä tapahtumiin”, Forsström luettelee.

Etuja paikallisesti ja ulkomailla

Lidl Plus -asiakkaille on sovelluksessa tarjolla vaihtuvia etuja ja tarjouksia, joista osa voi olla paikallisia ja osa henkilökohtaisia. Edut ovat käytössä myös Suomen rajojen ulkopuolella matkailtaessa.

”Tietty tarjous voi olla voimassa vain omassa lähikaupassa tai tietyllä alueella. Lisäksi suomalainen voi saada vaikkapa lomamatkallaan Espanjassa tietoa paikallisista tarjouksista”, Forsström kertoo.

Ostohistorian kertyessä edut ja palvelut voivat olla myös asiakkaan elämäntilanteeseen tai mieltymyksiin räätälöityjä.

”Jatkossa Lidl Plus -asiakkaat voivat saada kohdennettuja etuja itseään kiinnostavista aiheista. Esimerkiksi kasvisruokaa suosivat asiakkaat voivat saada huippuedun uudesta kasvisruoasta tai take away -tuotteita suosiva asiakas lounastarjouksen kupongin muodossa”, Forsström kertoo.

Asiakas voi seurata ostohistoriaansa digikuittien avulla, ja takuukuitit pysyvät tallessa sovelluksessa. Rekisteröitynyt asiakas voi sovelluksen kautta myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja kysyä lisätietoa ostamistaan tuotteista. Esimerkiksi reklamaatiotilanteissa kuitti löytyy sovelluksesta ja asiakaspalvelu pääsee näkemään sen asiakkaan tietojen avulla. Lisäksi rekisteröityneet asiakkaat voivat vastata erilaisiin asiakaskyselyihin ja antaa palautetta ostosreissunsa sujumisesta.

Maksuton Lidl Plus -sovellus tulee kevään 2020 aikana ladattavaksi GooglePlay-kaupasta ja AppStoresta. Etuohjelmaan rekisteröidytään luomalla Lidl-tili ja valitsemalla oma suosikkimyymälä, jonka tarjouksia asiakas haluaa seurata.

Lidl Plus -etuohjelma on jo käytössä Espanjassa, Tanskassa, Itävallassa, Hollannissa, Slovakiassa, Puolassa sekä pilottialueella Berliinin seudulla Saksassa. Sovelluksen käyttö laajenee vuonna 2020 useisiin uusiin Lidl-maihin.