>> Päivittäistavarakauppa rynni monta sijaa ylöspäin helatorstaiviikonlopun molemmin puolin tehdyssä Mediacomin Huomatuin mainonta -selvityksessä. Top 10 -listalle nousivat Citymarket sekä Lidl, jonka lisäksi K-kauppa paransi sijoitustaan kolme pykälää.

Lidlin takinkääntö suhteessa mainontaan näyttää siis tuottavan tulosta.

- Kyseisillä viikoilla, kuten muulloinkin, meillä on ollut hyvät mediavalinnat sekä hyvä mediamix. Olemme myös koko ajan kehittäneet mainontaamme, Lidlin toimitusjohtaja Antti Tiitola kehuu.

Tiitolan mukaan Lidlin käyttämät mainoskanavat ovat televisio, osoitteeton suoramainonta, lehtimainokset Kärkimedia-lehdissä sekä omat verkkosivut. Mainonnan suunnittelun yritys hoitaa itse.

- Kesä, joulu sekä muut pyhät, kuuluu Tiitolan laajahko vastaus kysymykseen vuoden tärkeimmästä sesongista.

Nuoret huomaavat telebrändit

Listan vahvin nousija oli kuitenkin toinen ulkomainen halpahallijättiläinen. Gigantissa mielenkiintoista on myös, että se on ainoa vähittäiskauppabrändi, joka mahtuu Top 10 -listalle 15-24-vuotiaiden joukossa. Osasyy lienee nuorten vahva mielenkiinto Gigantin mainonnassa esiintyviä telealan brändejä kohtaan.

Nuorten lista on muutenkin niin erilainen kuin 25-44-vuotiaiden, että kyse lienee muustakin kuin vain pienen vastaajajoukon aiheuttamasta satunnaisvaihtelusta. DNA, H&M, Dove, L'Oreal, Gigantti ja Fazer vaihtuvat keski-iän lähestyessä Toyotaan, K-kauppaan, Citymarketiin, Volvoon, Lidliin ja Saunalahteen.

Onkohan tämä nyt hyvä vai huono asia?