Useiden vuosien ajan ruokakauppaketju Lidl on ollut suosituin brändi YouGov BrandIndex-mittauksessa, mutta tänä vuonna hopeamitaliin tottunut Fazer nousi ykköseksi. Kolmannella sijalla on Prisma.

Vuonna 2017 sijoitustaan listauksessa paransi parhaiten Nokian Renkaat, joka näyttää toipuneen hyvin kahden vuoden takaisesta rengasjupakastaan. Myös päästöskandaalissa ryvennyt autobrändi Volkswagen näyttää onnistuneen parantamaan mainettaan Suomessa.

Mittauksessa globaalisti parhaiten menestyivät Google n ja Youtube n brändit. Vuonna 2017 ne ylsivät kymmenen parhaan joukkoon yhteensä 18 maan mittauksessa.

YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää eli "buzzia" yli 200 brändin osalta Suomessa. Tutkimuksessa haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla. Mittari selvittää, ovatko vastaajat kuulleet tai nähneet brändistä myönteistä tai kielteistä kahden viime viikon aikana. Pisteytys perustuu myönteisten ja kielteisten vastausten erotukseen.

Suomen parhaat brändit 2017

1. Fazer2. Lidl3. Prisma4. S-Pankki5. Valio 6. Fiskars7. Paulig8. IKEA9. Iittala10. Gigantti

Suurimmat kasvajat

1. Nokian Renkaat2. Volkswagen3. Nordea4. Nokia5. Microsoft6. IKEA7. Fiskars8. booking.com9. Samsung10. Apple