Lidl on brändinä jälleen saanut paljon positiivista huomiota Suomessa vuoden 2015 aikana.

Viime vuonna tutkimusyhtiö YouGov in BrandIndex-listauksen kärkeen noussut Lidl pitää paikkansa pöhinämittarin ykkösenä.

BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää (Buzz) yli 200 brändin osalta Suomessa.

Vuonna 2013 ykkösenä ollut Fazer on vuoden 2014 tapaan listalla toisena. Prisma nousi kolmanneksi eniten pöhinää keränneeksi brändiksi vuoden 2014 kolmosen, S-Pankin edelle.

Viime vuoden kahdeksaksi eniten positiivista pöhinää herättänyt Volkswagen on pudonnut parhaiden brändien listalta.

Eniten brändinsä mielikuvaansa ovat kohottaneet vuodesta 2014 Finnair ja Marimekko. Kolmantena on Nokia. Vuoden 2014 kovin kohoaja Danske Bank on nyt nousijoiden sijalla seitsemän.

BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, ja vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

Buzz-mittari selvittää, ovatko vastaajat kuulleet tai nähneet brändistä jotain myönteistä tai kielteistä (mediassa, mainoksissa, keskusteluissa perheen, ystävien tai muiden kanssa) kahden viime viikon aikana. Buzz on myönteisten ja kielteisten vastausten erotus.

YouGov listaa vuosittain 15 maan top 10 -brändit. Vuoden 2015 listat löytyvät täältä.

Suomen top 10 -brändit vuonna 2015

1. Lidl

2. Fazer

3. Prisma

4. S-Pankki

5. Paulig

6. Fiskars

7. Iittala

8. Valio

9. Viking Line

10. K-Citymarket

Suomen nousijat top 10

1. Finnair

2. Marimekko

3. Nokia

4. Microsoft

5. Tallink Silja

6. Elisa

7. Danske Bank

8. Prisma

9. Anttila

10. DNA