Tempaus

Ville Perttula 20.11. 12:13

Lidl rauhoittelee ostoshysterian vallassa olevia suomalaisia neulontaliven avulla – "Äänimaailma keskittyy puikkojen kilinään"

Colourbox

Vähittäiskauppaketju Lidlin tempaisee torstaina aistit herättävän ASMR-neulontaliven.

Jos epäilet, että hermosi kaipaavat lepoa Black Friday -huuman keskellä, kannattaa suunnata saksalaisen vähittäiskauppaketju Lidlin Facebook-sivulle.

Lidli Suomi tempaisee torstaina aisteja hivelevän neulontaan keskittyvän, vuorokauden kestävän ASMR-liven.

Lidlin tiedotteen mukaan "neulontalivessä Suomen hauskimman joulupaidan neulovat asiaan vuosia vihkiytyneet eläkeläismummot".

Lähetyksessä neulotaan yksi joulupaita, jota koristavat kolme Lidlin joulupaitaäänestyksessä eniten ääniä saanutta kuosia.

Lidlin mainospäällikkö Christian Saukkola kertoo M&M:lle, että idea livestä kehitettiin mainostoimisto Folkin kanssa.

"Tuntui hauskalta idealta tuoda ASMR-toteutus tällaiseen kiireiseen aikaan."

Neulontalivessä on Saukkolan mukaan kivannäköinen mummonpirtti, jossa mummot neulovat keinutuoleissa heiluen. Saukkolan mukaan neulojat eivät kuiskaile aistikkaasti niin kuin ASMR-videoilla yleensä tehdään.

"Äänimaailma keskittyy puikkojen kilinään. Mummot keskittyvät rauhallisesti tekemään villapaitaa. Ääni tulee keinuttelusta ja puikoista. Haluamme tuoda jotain erilaista ja luoda hyvää mieltä sekä rauhoittaa."

ASMR-lyhenne tulee sanoista autonomous sensory meridian response. Videoiden tarkoitus rauhoittaa katsojaa hivelivien aistikokemusten avulla.

Lidl on tehnyt live-lähetyksiä Facebookissa ennenkin. Esimerkiksi keväällä Lidlin Facebook-sivuilla ihmeteltiin rairuohon kasvua tunninmittaisissa lähetyksissä kolmen päivän ajan.

Neulontaliven tuottaa Long Story Short.