Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 7.12. 10:21 päivitetty 7.12. 10:24

Lidl Suomen joulumainos viestii yhteenkuuluvuudesta: "Yllättävätkin vastaparit voivat löytää toisensa"

Lidl Suomi
Lidl Suomen joulumainosfilmi sijoittuu vankilaan. Tarinassa vanki ja vanginvartija päätyvät yhteiseen joulupöytään yllättävien käänteiden jälkeen.

Disney-taustaisen Misko Ihon ohjaama mainoselokuva kertoo tarinan siitä, mitä yhteistä erilaisilla ihmisillä on ja mikä tuo ihmiset saman pöydän ääreen.

Lidl Suomi on toteuttanut yhteistyössä mainostoimisto Folkin ja tuotantoyhtiö Directors Guildin kanssa mainoselokuvan, jolla yritys haluaa korostaa, kuinka joulun aika yhdistää ihmisiä.

"Selli"-mainoselokuvan on ohjannut uransa aikana myös elokuvayhtiö Disneylle työskennellyt, kansainvälisesti menestynyt Misko Iho.

Lidlin mainospäällikkö Christian Saukkola kertoo M&M:lle, että yritys haluaa tuoda jouluna ihmisiä yhteen. Vankiselliin sijoittuva tarina kertoo iäkkään vangin ja nuoremman vanginvartijan yhteisestä hetkestä.

Tarinassa vanki ja vanginvartija istuvat yllättävien käänteiden jälkeen yhteisessä joulupöydässä.

"Pääviestimme kiteytyy filmin lopussa olevaan lauseeseen: 'Tänä jouluna ollaan samaa pataa'. Haluamme kuvata, kuinka tällaiset yllättävätkin vastaparit voivat jouluna löytää toisensa ja istua esimerkiksi hyvän ruoan äärelle viettämään joulua yhdessä", Saukkola kertoo.

Filmin ohjannut Miska Iho kertoo, että arjesta poikkeavat ja vahvasti fiktiiviset tarinat ovat aina olleet lähellä hänen sydäntään. "

"Tässä projektissa pääsin yhdistämään molemmat", Iho kiteyttää.

Tällä viikolla ensi-iltansa saanut mainosfilmi näkyy televisiossa, online-mainonnassa sekä elokuvateattereissa. Mainos pyörii eri kanavissa 24.12. eli jouluaattoon saakka.

Christian Saukkolan mukaan "Selli" on osa Lidlin laajempaa joulukampanjointia, johon sisältyy muun muassa myös Lidlin Deluxe-tuotteiden mainontaa sekä erilaisia taktisia lähtöjä ja aikakauslehtimainontaa.

Elokuvan budjettia Saukkola ei paljasta. Hänen mukaansa kyse on kuitenkin "merkittävästä panostuksesta".

"Haluamme tehdä laadukasta mainontaa. Se vaatii totta kai kohtuullisen budjetin, mutta toivottavasti tämä myös näkyy jäljessä."

Elokuvassa on haettu Saukkolan mukaan ajatonta tunnelmaa. Nykyaika tulee kuitenkin esille muun muassa Lidlin kassien ilmestyessä yllättäen mukaan kuvaan.

"Joulu on erityistä aikaa. Olemme halunneet tuoda siihen eräänlaista taianomaisuutta sekä koskettavuutta", Saukkola sanoo.

"'Selli' on ajaton satu, filmi, joka olisi voinut syntyä vaikka Bertoluccin toimesta vuonna 1969, mainoselokuvan Lidlille tuottaneen mainostoimisto Folkin asiakkuusjohtaja Pia Dahlman säestää.