Maailmalla katumuotipiirit kuhisevat erityisesti sneakerseista eli katulenkkareista. Lidl Suomi lähtee mukaan buumiin ja tuo markkinoille brändin värejä toistavat sini-kelta-punaiset tossut.

Euroopassa kulttimaineeseen nousseet lenkkarit tulevat suomalaisten saataville kauppoihin ja verkkokauppaan torstaina 23.4.

Kampanjapäällikkö Meri Aalto Lidliltä kertoo, että Lidl Sneakerit ovat Lidlin vastaus kasvavaan katumuotibuumiin. Pääosassa ovat nimenomaan rennot katulenkkarit.

”Harmaan talven jälkeen halusimme tuoda iloa ja väriä tulevaan kevääseen, kun maa on vielä aika ruskea ja kevät on parasta lenkkariaikaa”, Aalto kertoo M&M:lle.

Kyseessä on limited edition eli ainutkertainen eräkampanja ja tuotteita on myynnissä rajattu määrä Lidlin myymälöissä eri puolilla Suomea sekä sportyfeel.fi -verkkokaupassa.

”Uskomme, että ne menevät kuin kuumille kiville. Kenkiä riittää kuitenkin kaikille innokkaimmille faneille”, Aalto kertoo.

Vauhtia sosiaalisesta mediasta

Lidl sneakereiden ympärillä on sosiaalisessa mediassa käynyt kova kuhina. Suomessa kaikki sai alkunsa, kun Lidlin Liedellä-lehdessä kerrottiin ensimmäisen kerran julkisuuteen kenkien myyntiintulopäivä.

Tunnettujen vaikuttajien Instagram-stooreissa lähti leviämään Liedellä-lehdestä napattu kuva, joka aloitti somepöhinän. Facebookista löytyy myös useampi sneaker-harrastajien ryhmä, jossa kenkiä on odotettu jo Saksan lanseerauksesta lähtien.

”Näistä kengistä on pöhisty paljon eri vaikuttajien kesken jo etukäteen. Nyt räppäri Uniikki sekä sneaker-messujen järjestäjä Scott Gold ovat tehneet myös oman Unboxing -videon, joka tehdään yleensä uusien spesiaalikenkien saapuessa. Näitähän tekevät myös kovimmat katulenkkaribrändit. Lisäksi naislenkkarivaikuttaja @queenofcustomz tuunaa yhden erikoisparin kenkiä”, Meri Aalto kertoo.

Idea katulenkkareista lähti liikkeelle vuosi sitten Saksan Lidlin aprillipilasta, jonka jälkeen asiakkaat toivoivat kenkiä myyntiin. Saksan Lidl lanseerasi kengistä 400 kappaleen rajoitetun erän viime syksynä.

Sittemmin alun perin 15 euron hintaisten kenkien hinta on kivunnut parhaimmillaan jopa 600 euroon kansainvälisissä verkkokaupoissa. Kenkien yleistyttyä jälleenmyyntiarvo on laskenut satasista kymppeihin.

Tuotteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Lidleihin ja sportyfeel.fi- verkkokauppaan torstaina 23. huhtikuuta. Tuotteesta kiinnostuneille katumuodin ystäville Meri Aallolla on myös pilke silmäkulmassa heitettävä vinkki.

”Näissä kengissä kannattaa tanssia vaikka Kesälaif -musavideohaasteessa, joka tulee ulos vappuna”, Aalto vinkkaa.