Vienti

Ville Perttula 20.12.2018 11:30 päivitetty 20.12.2018 11:37

Lidl vie ensi vuonna Pyynikin käsityöläispanimon oluita Eurooppaan – "Tämähän on megaluokan mahdollisuus"

Ronja Honko
Pyynikin käsityöläispanimon olutmestari Tuomas Pere.

Sopimus kattaa 12 Euroopan maata ja yli 2 300 myymälää.

Päivittäistavarakauppaketju Lidl ja Pyynikin käsityöläispanimo ovat tehneet vientisopimuksen.

Keväällä ja kesällä 2019 Pyynikin oluita saa Lidl-ketjun kaupoista eri puolilla Eurooppaa. Sopimus kattaa 12 Euroopan maata ja yli 2 300 myymälää.

Mukana on myös perinteisiä olutmaita kuten Belgia, Irlanti, Tanska ja Hollanti.

Pyynikin käsityöläispanimo arvioi, että sopimuksen osuus on 10 prosenttia ensi vuoden liikevaihdosta. Panimon oluita on myyty Suomen Lidleissä yli kolmen vuoden ajan.

Tamperelaispanimon olutmestari Tuomas Pere kertoo M&M:lle, että tilaus on merkittävä pienelle panimolle.

"Tuotteitamme on viety aikaisemmin ympäri maailmaa ravintoloihin ja pienille tukkureille, mutta nyt pääsemme marketteihin, ja tämähän megaluokan mahdollisuus. Nyt tuotteemme näkyvät tavallisille kuluttajille."

"Meille on ilo esitellä suomalaista osaamista kollegoillemme Euroopassa. Tuemme ja autamme kotimaisia sopimuskumppaneitamme jatkuvasti löytämään väyliä maailmalle. Esimerkiksi vuonna 2017 28 suomalaista tavarantoimittajaa vei Lidlin kansainvälisen verkoston kautta tuotteitaan 23 Euroopan maahan”, Lidl Suomen valikoimapäällikkö Jussi Niemi kertoo tiedotteessa.

Pyynikin käsityöläispanimolla on takanaan kiireinen vuosi. Lämmin kesä nosti oluen menekkiä niin paljon, että Pyynikki joutui vetäytymään pois vientimarkkinoilta. Peren mukaan panimo joutui keskittymään kotimaan keskusliiketilausten hoitamiseen. Tätä vuotta lukuun ottamatta vienti on vastannut noin 5 prosenttia panimon liikevaihdosta.

Peren mukaan panimo pystyy hoitamaan Lidlin kanssa tehty vientisopimuksen.

"Se on siinä ja siinä. Meillä on ollut nyt loppuvuodesta osakeanti käynnissä kasvua varten. Viime kesänä emme pystyneet vastata kysyntään millään. Kesä meni niin, että kolmannes tilauksessa saatiin täytettyä. Kesän jälkeen teimme päätöksen annin järjestämisestä. Tavoitteemme on kerätä 1,2 miljoonaa euroa, nyt on kasassa 750 000 euroa."

"Näillä varoilla me pystymme varustautua, ja tilaus on turvattu. Osakeannin avulla saamme lisää kapasiteettia", Pere jatkaa.

Pyynikillä on edessään myös markkinointiurakka. Pere uskoo, että suomalaisuus ja huumoria ovat panimon valttikortteja Euroopassa.

"Puhdas vesi ja puhtaat raaka-aineet ovat hyviä lähtökohtia markkinoinnille."

"Ehkä otamme siihen [markkinointiin] mukaan pientä hulluutta. En tiedä, sattuuko se omaan nilkkaan. Ehkä mustaa ja hurttia huumoria. Uskon, että näillä me pärjäämme", Pere jatkaa.

Pyynikin käsityöläispanimon liikevaihto on päättyvällä tilikaudella noin 2,7 miljoonaa euroa. Viime vuonna panimon tulos oli noin 580 000 euroa miinuksella. Peren mukaan tulos paranee tänä vuonna.

"Miinus puolittuu nyt. Ensi vuonna pääsemme plussalle, ellei jotain ihmeellistä ja massiivista tapahdu."

Pyynikin käsityöläispanimo on perustettu Tampereella vuonna 2012. Panimo työllistää 25 henkilöä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö