Lidl Suomen vuoden 2020 kesäbiisi on nimeltään Kesälaif, jossa soi hetkittäin kaikille suomalaisille tuttu Kikan takavuosilta tuttu hittikappale Mä haluun viihdyttää. Sanoituksen ja sovituksen Kesälaif -biisiin on tehnyt Antti Tuiskun taustajoukoista tuttu Jurek Reunamäki.

Lidl heittää lisäksi TV:ssä, radiossa, Youtubessa sekä somessa kaikille suomalaisille tanssihaasteen, johon jokainen pääsee mukaan kuvaamalla itsensä laulaen ja tanssien Kesälaif-biisin tahdissa. Lyhyen tanssikoreagrafian on luonut Talentista tuttu Leevi Lehtonen.

Parhaat pätkät päätyvät Kesälaif -biisin viralliseen musavideoon. Tanssihaasteessa on mukana kolme radiokanavaa yhtä aikaa. Mukana ovat Radio SuomiPOP, HitMix sekä Loop. Musiikkivideo saa ensi-iltansa televisiossa vappuviikolla.

Koronanviruksen aiheuttama poikkeustila sai Lidlin Creative Manager Christian Saukkolan mukaan kauppaketjun pohtimaan, miten toimia tässä tilanteessa oikealla tavalla ja kuinka Lidl Suomi saisi tuotua osaltaan iloa jokaiseen kotiin.

”Aiemmin tehdyt suunnitelmat menivät täysin uusiksi ja halusimme muokata ajatuksia sopimaan juuri tähän hetkeen. Siitä lähti idea julkaista kesäbiisi jo viikkoja etukäteen ja pyytää kuluttajia mukaan tekemään biisille musiikkivideo meidän kanssamme”, Saukkola kertoo M&M:lle.

Lidlin kesäbiisi on kuluttajien keskuudessa tempaus, jota odotetaan ja seurataan aktiivisesti. Vuoden 2019 biisi oli Lidl Stingyn Suomen kesä, jonka alkuperäinen versio on 1990-luvulta tuttu tanssikappale Vamos a la Playa.ja

”Tämä on neljäs kesä kun teemme kesäbiisin ja olemme tosi iloisia, että se on saavuttanut niin suuren suosion kuluttajien parissa. Musiikkivideo kerää vuodesta toiseen miljoonia katseluita ja on hienosti noussut viraalilistan kärkeen nyt useampana vuotena”, Saukkola kertoo.

Esimerkiksi viime vuoden kesäbiisi on kerännyt pelkästään Youtubessa yli 4 miljoonaa katselua. Lisäksi monilla netin keskustelupalstoilla oli Saukkolan mukaan jo etukäteen arvelua siitä millainen biisi tänä vuonna tulee.

”Selkeästi olemme saaneet tässä tehtyä jotain mitä kuluttajat odottavat innokkaasti ja mistä pidetään”, Saukkola iloitsee.

”Kesäsesongille kesäbiisin ja muun mainonnan merkitys on tietysti suuri, haluamme pysyä ihmisten mielessä kun he miettivät mistä he saavat parhaat kesäherkut ja grillattavat”, hän jatkaa.

Lidlin kesämainontaa ja kesäbiisien musiikkivideoita aiempina vuosina seuranneelle yleisölle on tuullut tutuksi Lidl Stingy, joka on biisien esittämisen ohella tähdittänyt kesän mainoskampanjoita. Lidl Stingy on näkynyt keväällä musiikkivideon rekrymainonnassa, mutta muuten sen isommassa roolissa häntä ei Saukkolan mukaan enää nähdä.

”Mielestämme on myös tärkeä uudistua rohkeasti ja tehdä aina jotain uutta ja yllättävää.”

Lidlin on täytynyt koronatilanteen vuoksi muiden toimijoiden tavoin täytynyt muuttaa lennossa toimenpiteitään ja tehdä suunnitelmia uusiksi.

”Kauppa on vahvasti kiinni ihmisten arjessa, joten haluamme olla mukana tukemassa tätä korona-arkea lisäämällä toivoa ja yhteistsemppiä hyvillä teoilla. Ja juuri sellaisella lidlimäisellä ilolla, jota me haluamme levittää eteenpäin”, Saukkola kuvailee.

Siksi Lidl kehitti myös Operaatio Yllätyksen, jonka tarkoituksena on tuoda hyvää mieltä ja iloa kaikille suomalaisille vaikeaan ja normaalista poikkeavaan tilanteeseen.

”Teemme erilaisia tempauksia. Veimme esimerkiksi 600 tulppaanikimppua kotihoidon asiakkaille Keski-Suomessa sekä vanhainkoteihin pääkaupunkiseudulla. Tai annamme ruoka-apua vähävaraisille perheille. Kehitämme jatkuvasti uusia ideoita, miten ilahduttaa”, Saukkola kertoo.

”Vaikka olemme nyt erillään, voimme silti löytää iloa pienistäkin asioista ja uskon että yhdessä tämä voitetaan!”